Bird of Prey (Boeing) . Новости

 
IL Serge Pod #23.10.2002 20:06
+
-
edit
 

Serge Pod

администратор

Boeing выпустил "Хищную птицу"


22.10 10:41 | MIGnews.com




Корпорация Boeing представила 18 октября в Сент-Луисе экспериментальный самолет Bird of Prey ("Хищная птица"), представляющий собой принципиально новый летательный аппарат, в котором реализованы новейшие технологии снижения радиолокационной заметности. Самолет отличается радикально новой конструкцией, а также принципиально новыми технологиями, примененными при его разработке и изготовлении.

Интересен самолет тем, что он разрабатывался в обстановке абсолютной секретности с 1992 по 1999 г. и был рассекречен из-за того, что за прошедшие годы революционные технологии уже стали де-факто стандартом в промышленности США, и скрывать существование чудо-самолета больше нет необходимости.

В разработке самолета были применены такие передовые концепции, как использование крупных цельных композитных деталей, недорогого одноразового инструментария, а также широкое использование трехмерного моделирования при его проектировании и создании, сообщает CNnews.

Boeing Unveils Bird of Prey Stealth Technology Demonstrator
Click on the buttons below to view videos

Unveiling Ceremony


28.8 | 56 | 200

Bird of Prey in flight


28.8 | 56 | 200



These images are available for editorial use by news media on boeingmedia.com


.rpm files require RealPlayer plug-in installed for viewing

ST. LOUIS, October 18, 2002 – Boeing [NYSE: BA] today unveiled the "Bird of Prey," a technology demonstrator that pioneered breakthrough low-observable technologies and revolutionized aircraft design, development and production. The once highly classified project ran from 1992 through 1999, and was revealed because the technologies and capabilities developed have become industry standards, and it is no longer necessary to conceal the aircraft's existence.

In addition to proving many new stealth concepts, the Bird of Prey program demonstrated innovative rapid prototyping techniques. Developed by the Boeing Phantom Works advanced research-and-development organization, the Bird of Prey was among the first to initiate the use of large, single-piece composite structures; low-cost, disposable tooling; and 3-D virtual reality design and assembly processes to ensure the aircraft was affordable to build as well as high-performing.

Fully funded by Boeing, the Bird of Prey project costs $67 million. A subsonic, single-seat technology demonstrator, the aircraft completed 38 test flights as part of its flight-demonstration program. Its first flight took place in fall 1996. Bird of Prey has a wingspan of approximately 23 feet and a length of 47 feet, and weighs nearly 7,400 pounds. Powered by a Pratt & Whitney JT15D-5C turbofan engine, the Bird of Prey has an operational speed of 260 knots and a maximum operating altitude of 20,000 feet.

"Early investments in technology demonstration projects such as Bird of Prey have positioned Boeing to help shape our industry's transformation," said Jim Albaugh, president and CEO of Boeing Integrated Defense Systems. "With this aircraft, we changed the rules on how to design and build an aircraft, and what we've learned is enabling us to provide our customers with affordable, high-performing products. Projects such as Bird of Prey have provided the catalyst for integrating speed, agility and reduced cost into the processes we employ to introduce new commercial and military systems to market."

Boeing's current development of the X-45A Unmanned Combat Air Vehicle, or UCAV, technology demonstrator draws directly on its Bird of Prey experience. Some aspects of the UCAV's innovative radar-evading design, such as its shape and inlet, were developed from this project. Together, Boeing Phantom Works and Boeing Integrated Defense Systems are developing UCAV for the Defense Advanced Research Projects Agency, or DARPA, and the U.S. Air Force.

"The success of the Bird of Prey is a testament to the shared commitment of Boeing and the Air Force to pioneering innovative methods to drive down costs and improve performance," said George Muellner, senior vice president of Air Force Systems for Boeing Integrated Defense Systems. "This project stressed affordability as much as performance and quality, and is one of many that we are using to define the future of aerospace."

The Boeing Company is the world's largest manufacturer of satellites, commercial jetliners and military aircraft. In terms of sales, Boeing is the largest exporter in the United States. Total company revenues for 2001 were $58 billion. A unit of The Boeing Company, Boeing Integrated Defense Systems is one of the world's largest space and defense businesses. Headquartered in St. Louis, Boeing Integrated Defense Systems is a $23 billion business. It provides systems solutions to its global military, government and commercial customers. Boeing Phantom Works is the catalyst of innovation within the company. By working with the company's business units, it provides advanced solutions and innovative, breakthrough technologies that reduce cycle time and cost while improving the quality and performance of aerospace products and services.

###

02-93

Contacts:

Erik Simonsen
562-797-5473

Jim Bafaro
314-232-4071


Boeing: Boeing Unveils Bird of Prey Stealth Technology Demonstrator

Boeing [NYSE: BA] today unveiled the "Bird of Prey," a technology demonstrator that pioneered breakthrough low-observable technologies and revolutionized aircraft design, development and production. The once highly classified project ran from 1992 through 1999, and was revealed because the technologies and capabilities developed have become industry standards, and it is no longer necessary to conceal the aircraft's existence.

// www.boeing.com
 
In knowledge we trust!  
IL Serge Pod #23.10.2002 20:08
+
-
edit
 
IL Serge Pod #23.10.2002 20:11
+
-
edit
 

Serge Pod

администратор

Американцы представили новый пилотируемый самолет-разведчик
21.10.2002 21:12 | lenta.ru

Руководство компании Boeing представило общественности засекреченный ранее самолет-разведчик Bird Of Prey, сообщает сайт NewScientist.com. Презентация самолета состоялась в Сент-Луисе, штат Миссури.
"Перед нами типичный пример так называемой "черной" программы. Никто не знал о самолете, который проходил испытания в течение многих лет", - заявил представитель Boeing. Ранее подобная ситуация складывалась с самолетами U-2, B-2 и Blackbird.

Стоимость самолета Bird Of Prey составляет 67 миллионов долларов. Его разработкой занимались специалисты из The Phantom Works, предприятия, входящего в состав корпорации Boeing. Первое испытание самолета, в конструкции которого применяется технология "стэлс" было проведено в 1996 году.

Практический потолок одноместного и одномоторного самолета Bird Of Prey составляет 6100 метров. Максимальная скорость, которую способна развить новая машина, достигает 480 километров в час. Необычная форма самолета дает основания полагать, что он обладает высокой мобильностью и способен хорошо скрываться от радарного контроля. Несмотря на состоявшуюся публичную демонстрацию самолета, сведения о его бортовых системах по-прежнему остаются засекреченными.

Согласно предположениям специалистов, в конструкции самолета могут использоваться активные маскирующие системы, позволяющие менять цвет машины и степень активности распространяемого ей излучения. Подобные свойства говорят том, что новый самолет, вероятнее всего, предназначен для использования в дневном бою.

Большинство технологий, использованных при создании Bird Of Prey, разрабатывалось в пустыне штата Невада, недалеко от озера Грум. Указанный регион известен также под названием "Район 51" (Area 51). Там же, вероятно, состоялись все 38 испытательных полетов самолета.

Одной из ключевых особенностей проекта является низкая стоимость самолета. По словам конструкторов, в ходе работ они активно использовали компьютерное моделирование.

Lenta.ru: Главное:
In knowledge we trust!  

в начало страницы | новое
 
Поиск
Настройки
Твиттер сайта
Статистика
Рейтинг@Mail.ru