SashaMaks>> УИ практический 117с
Serge77> Ты взял плохой пример. Нормальный двигатель при 50 атм даёт УИ 135 с.
Serge77> У Накки много примеров, у него практически все двигатели дают такой УИ.
Посмотрел у Накки примеры.
1. Сразу стало очевидным то, что примеров наоборот мало. И почти все двигатели дают УИ меньше 135с.
2. Один двигатель нашёл с похожей цифрой, но пока общая статистика:
Richard Nakka's Experimental Rocketry Website
УИ = 288Нс / 0,225кг = 130,5с.
Критический диаметр = 9,35мм.
Средняя тяга на режиме = 288Нс / 0,38с = 757,9Н.
Среднее давление = 110атм.
УИ теоретический (PropeLant) = 163,7с.
Недобор = 20,3%.
The C-400 rocket motor was developed in 1973 (originally as the C-II motor), a few months after the B-200 motor was developed. Its purpose was intended for boosting somewhat heavier rockets equipped with small payloads, as well as for proof testing of the parachute deployment method with higher altitude flights. It was expected that the rocket would achieve a peak height of about 2500-3000 feet (750-900 metres). The design of the C-400 is very similar to that of the B-200 motor, being slightly larger in size, and operating at a somewhat higher chamber pressure (greater Kn).
// Дальше — www.nakka-rocketry.net
УИ = 470Нс / 0,38кг = 126с.
Критический диаметр = 10,16мм.
Средняя тяга на режиме = 470Нс / 0,5с = 940Н.
Среднее давление = 115,4атм.
УИ теоретический (PropeLant) = 164,3с.
Недобор = 23,3%.
The A-100 rocket motor was developed in late November of 1972. The intended purpose was for testing propellant variations, such as different fuel-oxidizer ratios, grain shapes and additives. As well, it was planned that different nozzle shapes would be tested. It was decided that a relatively small motor would be sufficient to achieve these goals, one with a propellant capacity of about 100 grams (compared with the only other operational motor at the time, the D-II motor, with a propellant capacity of about 450 grams).
// Дальше — www.nakka-rocketry.net
УИ = 93Нс / 0,095кг = 99,8с.
Критический диаметр = 7,14мм.
Средняя тяга на режиме = 93Нс / 0,33с = 281,8Н.
Среднее давление = 70,5атм.
УИ теоретический (PropeLant) = 150,3с.
Недобор = 33,6%.
My goal then became one to design a motor that would be capable of boosting a rocket to a much higher altitude, targeted at 10 000 feet, or 3 km. This represented a nearly threefold increase in altitude with respect to any previous rocket I had launched. Preliminary analysis indicated that K-Class performance of about 2000 N-s impulse would be capable of achieving this goal with a sufficient margin to allow for a respectably sized rocket and payload. I opted to design the motor to operate interchangeably with either of the two contemporary, and easier to cast propellants: KN-Dextrose and KN-Sorbitol.
// Дальше — www.nakka-rocketry.net
DX
УИ = 2003Нс / 1,497кг = 136,4с.
Критический диаметр = 12,75мм.
Средняя тяга на режиме = 2003Нс / 1,7с = 1178Н.
Среднее давление = 92,1атм.
УИ теоретический (PropeLant) = 161,1с.
Недобор = 15,3%.
SB
УИ = 1821Нс / 1,508кг = 123,1с.
Критический диаметр = 12,75мм.
Средняя тяга на режиме = 1821Нс / 2,25с = 809,3Н.
Среднее давление = 63,6атм.
УИ теоретический (PropeLant) = 150,3с.
Недобор = 18,1%.
Figure 1-- KN-Dextrose propellant segments
The design of the Juno motor incorporates a pyrogen unit (essentially a small rocket motor ignited by a pyrotechnic charge) to ensure rapid startup. KN-Sucrose was chosen for the pyrogen grain due to its rapid burn rate and ease of ignition. To eliminate moisture absorption, the KN-Sucrose charge was painted with a slurry of KN/charcoal/isopropyl alcohol.
The STS-5000 Static Test Rig was used once again for this test. Both thrust and chamber pressure were measured.
// Дальше — www.nakka-rocketry.net
KN-Dextrose
УИ = 792Нс / 0,7кг = 115,3с.
Критический диаметр = 15,24мм.
Средняя тяга на режиме = 792Нс / 0,7с = 1131Н.
Среднее давление = 62,2атм.
УИ теоретический (PropeLant) = 155,2с.
Недобор = 25,7%.
This article describes a "J" and "K" class rocket motor utilizing a common casing and nozzle for both motors made from 2" PVC pipe and concrete. The configuration of the propellant grains determines the performance of the motors. Experience gained from the building and testing of the "G", "H" and "I" PVC motors was useful in the design of these motors and the techniques used to build the smaller motors is employed in the construction of these larger motors. The motors employ the same cast KN/Sorbitol propellant as the "G", "H" and "I" motors cast into a multiple segmented, inhibited, freestanding Bates grain.
// Дальше — www.nakka-rocketry.net
PVC KN/Sorbitol (65/35)
УИ = 1202Нс / 0,975кг = 125,7с.
Критический диаметр = 15,88мм.
Средняя тяга на режиме = 1202Нс / 1,9с = 632,6Н.
Среднее давление = 32,5атм.
УИ теоретический (PropeLant) = 139,9с.
Недобор = 10,2%.
PVC KN/Sorbitol (65/35)
УИ = 1443Нс / 1,209кг = 121,7с.
Критический диаметр = 15,88мм.
Средняя тяга на режиме = 1443Нс / 2,4с = 601,25Н.
Среднее давление = 30,96атм.
УИ теоретический (PropeLant) = 139,1с.
Недобор = 12,5%.
Итого только здесь
Richard Nakka's Experimental Rocketry Site получился УИ 136с, но среднее давление было не 50атм, а более 90атм. Так как в этих испытаниях использовались различные стенды с не самой высокой точностью измерений, то в среднем по результатам испытаний недобор в УИ составляет 19,9%. В целом цифра совпадает с ранее опубликованной в моём сообщении:
Твердые ракетные топлива карамельного типа ХII . Так что не вижу тут «нормальных двигателей» в том смысле, чтобы они чем-то могли реально быть более «нормальными», чем у нас. Ровно, как и не вижу в приведённых ранее примерах ничего неправильного, наоборот всё прекрасно сходится за исключением одного но. А именно, я заметил, что в расчёт массы УИ у вас не попадают масса воспламенителя, и массы обгоревших частей двигателя, которые вносят свой вклад в СИ. Прикинув, что примерно 28г такой массы в моём двигателе имеется и согласно вашей методике расчета практического УИ двигателя получается тогда для МА-40-10:
NaNO3/Sorbitol/S (60/30/10)
УИ = 840Нс / 0,706кг = 121,3с.
Средний критический диаметр = 11,3мм.
Средняя тяга на режиме = 840Нс / 3,55с = 236,6Н.
Среднее давление = 24,3атм.
УИ теоретический (PropeLant) = 141,44с.
Недобор = 14,2%.
Гы))) Я-то думал, что всё плохо с моими двигателями в УИ, а оно оказалось в точности наоборот…
По давлениям так и в разы лучше.