Гирокоптер

 

fast

опытный

Лечу, куда хочу

Голландское правительство рассматривает вопрос о снабжении едва ли не каждого работника правоохранительных органов и спасательных служб "гирокоптером" или "летающим автомобилем" - миниатюрным летательным аппаратом, приводящимся в движение дизельным двигателем. Власти надеются, что такие устройства помогут стражам порядка и спасателям избежать дорожных пробок, и таким образом быстрее оказаться на месте происшествия.

"Гирокоптер" изобрел Джон Беккер (John Bakker) из Технического университета Делфта. Для взлета машине требуется пятидесятиметровый разбег, во время которого скорость может достигать 74 миль в час. Поднявшись в воздух, "летающий автомобиль" перемещается со скоростью до 150 миль в час, а приземляется вертикально. Одно из достоинств мини-вертолета в том, что для его "вождения" не требуется особой квалификации.

Испытания первых "гирокоптеров" прошли успешно. Однако коммерческие образцы "летающих автомобилей", по мнению специалистов, появятся не раньше, чем через два года.

Максим Атемасов

(по материалам Ananova)

Источник: xTerra.Ru
 

Strek

втянувшийся
fast>Голландское правительство рассматривает вопрос о снабжении едва ли не каждого работника правоохранительных органов


А где набрать, столько этих самых работников? Я так думаю, что летучесть кадров увеличится.
 

AV

втянувшийся
И как он разбегается до 74 миль/ч? Неужели наклонившись едет на тех двух "фитюльках", которые скорее всего служат для облегчения передвижения аппарата? Малейшая кочка и аппарат клюнет носом, накрыв пилота.
 
+
-
edit
 

Timofey

старожил

Карлосон Вета версия :-)
Резвый аппаратик: на 50 метрах разгоняется до 74 миль/ч. Углы опрокидывания у него, действительно, совсем маленькие.
И еще, что-то здесь не так: если ему для взлета нужен разбег, то висеть он не может даже в условиях земной подушки. Но что же тогда его поддерживает в горизонтальном полете?
 

Manch

втянувшийся
Представил Гаишников на Ка-56 Оса... Бр-р-р - жуть.
"Если не нравится, как я излагаю - купи себе у Бога копирайт на русский язык"
 

fast

опытный

там куча компутеров стоит - они следят, чтобы не было сваливания.
 
+
-
edit
 

Timofey

старожил

Дело не в том, как он управляется. Если верить, что "для его вождения не требуется особой квалификации", то там всем заведует ЭВМ. Она не даст пилоту себя угробить. "Себя" - имеется ввиду ЭВМ :-)
Для меня вся загвоздка в том: "Что его поддерживает в воздухе?" Как сказано в статье: висеть на месте он не может. В ГП портебная мощность снижается, но это у классического вертолета. Здесь два винта с достаточно высокой нагрузкой (на вид так кажется), да еще убраны в кольца. Какого-либо полноценного коллектора колец не видно - значит они не могут нести в полете. Да и диффузоры очень маленькие, не дают "раскрыться" потоку. Крыла нет... Как он летает остается загадкой :-)
Еще один непонятный момент: если он может приземляться вертикально (а это единоразово умеет делать даже утюг), то как пилот выкручивается в случае прерванной посадки: если по каким-то причинам (котенок например дорогу перебегает) нужно отказаться от нее? Затормозить и зависнуть он не может. Перейти в ГП? Но это только при свободе мамевра и запасе высоты. А в городе это не всегда встретишь.
 
+
-
edit
 

Timofey

старожил

Теперь понятнее :-) Цифирки встали на свои места.
Хотя они что-то мудрят с двигателем.
Еще общей информации по этому аппаратику:



Летающие автомобили не дают покоя конструкторам.
Скоро надо будет к Правилам дорожного движения добавить Правила воздушного движения :-)
 

fast

опытный

Timofey>Скоро надо будет к Правилам дорожного движения добавить Правила воздушного движения :-)

Теперь камикадзам удобнее подлетать к белому дому

Странно, что голланды приняли такое решение. Насколько я помню пару лет назад НАСА купила компанию, которая придумала эту штуку. И у них даже набор работников был, думаю и сейчас вполне кое-кому из конфы можно туда устроится.
 
IL Serge Pod #16.01.2002 21:23
+
-
edit
 

Serge Pod

администратор

А кто сказал, что ета штука не может взлетать вертикально?

Preliminary Specifications and Predicted Performance
(sea level; std. day)


Normal Gross Take Off Weight 700 Lbs.
Fuel (15 U.S. Gallons) 98 Lbs.
Mission Payload, net of fuel 277 Lbs.
Empty Weight 325 Lbs.
Takeoff/Landing Distance 0 (VTOL)
Maximum Speed 70 Knots
Range 120+ Nautical Miles
Hover/Loiter Endurance 2+ Hours
Engine Type Advanced Internal Combustion
Fuel Type Heavy-Fuel (Kerosene, JP4, JP5, JP8)


Special Features: Very low dB, RF and IR signatures; 100% fly-by-wire "hardened" control system; Intuitive, easy to fly safely; Minimal field service requirements; Rugged, efficient powertrain; Automatic, pilot emergency extraction system.


airbase.ru/sites/www.solotrek.com/mjet/images/SoloTrek4z3.htm

А тут тесты:

In knowledge we trust!  
IL Serge Pod #16.01.2002 21:27
+
-
edit
 

Serge Pod

администратор

SoloTrek FAQ:

2. Back to Top
What is the cost of SoloTrek XFV?

The first markets for SoloTrek XFV will be the military and paramilitary, however pricing has not been established at this time. Once mass production has been achieved, the civilian consumer pricing for SoloTrek XFV should be similar to that of a very high-end sports car.



3. Back to Top
Won't a pilot get tired standing in SoloTrek for up to an hour and a half?

Early in the development of SoloTrek XFV, we performed a number of ergonomic tests to determine just that. We learned that a pilot can indeed maintain a comfortable standing position for that timeframe. Part of the reason is that while the pilot is standing, he is also strapped into the aircraft. Although none of the machine's weight is transferred to the pilot, the pilot has a sense of the machine securely holding him in place...like when a person standing behind you gives you a bear hug. This comforting feeling, combined with the thrill of operating the machine, is all that the pilot is aware of.

.

4. Back to Top
What happens if the engine quits?

SoloTrek XFV’s systems, including the engine, have been designed and engineered to be ultra-reliable. Additionally, all life-critical components have several early warning sensors to provide the pilot with immediate information on any anomaly. SoloTrek XFV’s typical mission is operation just above tree top level, i.e., fifty to one hundred feet above the ground. This means that if the pilot’s head’s-up helmet display indicates any potential problem, a safe landing is literally ‘seconds’ away! In the event of a life-threatening emergency, an integral ballistically-deployed pilot extraction system provides safe egress from the aircraft, like an ejection seat, at any altitude or airspeed.


5. Back to Top
Why does SoloTrek XFV use ducted fans instead of free propellers?

Ducted fans have the ability to produce thrust about 40% more efficiently than free propellers with the same diameter. Additionally, the ducts reduce some of the fan noise and protect damage to (and from) the rotating fan blades.


6. Back to Top
Fundamentally, what makes SoloTrek XFV ultra-reliable?

Reliability has been designed into SoloTrek XFV from the ground up. Forces, loads, stresses, operating speeds, temperatures, etc., are all kept well below their design limits. As an example, the engine operates at only 60% - 70% power during take-off, landing, and routine flight. This feature maximizes the longevity of the engine components while minimizing the likelihood of any engine problems.

In addition, SoloTrek XFV closely monitors the status of all life-critical systems and components. It looks for early indications of operating parameters outside of nominal limits. As an example, built-in sensors provide advance notification of any developing danger signs associated with over-heating, increasing vibration, or diminished oil quality. Thus these events, which could otherwise lead to component failure, are brought to the immediate attention of the operator. He or she then has time to land the aircraft safely and analyze the problem.


7. Back to Top
What kind of inspections and maintenance does SoloTrek XFV require?

SoloTrek XFV has been designed and engineered to require only minimal routine inspections and maintenance. With normal operation, the time between overhaul is estimated to be 1000 hours, or about 1000 flight sorties assuming an average sortie of about one hour in length.


8. Back to Top
How does SoloTrek XFV protect against an operator's mistakes?

As with other high-performance machinery, operators must be properly trained for their, and the machine's, safety. Since operators are human, the poential for mistakes is always present. Accordingly, SoloTrek XFV has been designed to help prevent the operator from endangering themselves or others — whether on purpose or by accident. The following safety features are being designed into SoloTrek XFV:

[ слишком длинный топик - автонарезка ]
In knowledge we trust!  
IL Serge Pod #16.01.2002 21:27
+
-
edit
 

Serge Pod

администратор

Security measures will be incorporated into SoloTrek XFV to help prevent unauthorized use by unlicensed and improperly trained personnel.

SoloTrek XFV will not become enabled unless the operator has programmed in his/her correct weight into the aircraft.

SoloTrek XFV’s controls are being designed in a way that will prevent the pilot from operating the machine outside of acceptable flight maneuvers.

SoloTrek XFV will “encourage” the operator to land as soon as practical if onboard sensors detect developing anomalies in any life-critical systems or components.

SoloTrek XFV's control system will be able to be customized for operators with different levels of experience: novice, intermediate, and advanced.

SoloTrek XFV has been designed to accommodate male and female operators within the 5 to 95-percentile range of sizes and weights.

SoloTrek XFV's fuel system has been designed to keep contaminated fuel from ever reaching the engine.

SoloTrek XFV's ballistic pilot extraction systerm will deploy automatically to provide an additional level of safety for the pilot.

9. Back to Top
Is SoloTrek XFV considered to be an ultra-light aircraft?

No, SoloTrek XFV does not currently meet the requirements for an ultra-light status. However, in the future, the company may choose to reconfigure SoloTrek XFV as an ultra-light aircraft if the market demand is sufficiently strong.

10. Back to Top
What is DuoTrek?

DuoTrek is a two-place VTOL aircraft, currently under development, that shares many of SoloTrek XFV's technology and components. Please click here to view an artist's rendering of DuoTrek.

11. Back to Top
How fast has SoloTrek XFV flown?

SoloTrek is currently undergoing tethered-hover testing within three feet of the ground.


12. Back to Top
How does the SoloTrek XFV pilot deal with cold weather and rain?

The SoloTrek XFV pilot needs to dress appropriately for different weather conditions, much like a rider on a motorcycle or snowmobile. A partial Plexiglas canopy-windscreen may be developed in the future to provide the pilot a warmer, dryer environment, however there will obviously be some weather conditions that are unsuitable for SoloTrek XFV operations.

13. Back to Top
How far, fast and high can SoloTrek XFV go?

The Company's computer models and wind tunnel tests suggest that SoloTrek XFV will have a top speed on the order of 80 miles per hour, and be able to travel 130 miles, or more. Because the air gets thinner at higher altitudes, SoloTrek XFV has a maximum service ceiling of approximately 8,000 MSL (above sea level). However, as a practical matter, SoloTrek XFV's operations will usually take place within 100 feet or so above the ground…just high enough to clear trees and powerlines.

14. Back to Top
Has the Company considered using alternate engines on SoloTrek XFV?

The SoloTrek XFV proof-of-concept prototype uses an off-the-shelf advanced two-cycle piston engine. Following tethered hover testing, a new advanced internal combustion engine will be used to provide dependable power for all future testing. The new engine is the engine of choice because of its high level of reliability, low vibration, ability to use heavy fuel, and very high power to weight ratio.

The company is also exploring other methods of powering SoloTrek XFV including electric motors with batteries or fuel cells. However, these technologies are still several years away from being available.
In knowledge we trust!  
IL Serge Pod #21.01.2002 08:39
+
-
edit
 
+
-
edit
 

deepman

новичок
Привет всем.
Вы ребята что-то путаете.
Голандцы пишут о аппарате похожем на вертолет,только винт у него крутится под действием еффекта авторотации, а на фотке СолоТрек, который летит с помошью несушших винтов приводимых вдействие двигателем. Ето-же две большие разницы.

Rotary Air Force

As of April 2, 2007, Rotary Air Force Marketing Inc. closes doors.
RAF no longer manufactures, markets or supplies any aircraft components.
For further inquiries, visit Welcome to RAF.
 
 
 


// Дальше —
www.raf2000.com
 
 
+
-
edit
 

Timofey

старожил

deepman>http://www.raf2000.com/

Там вроде бы обычный легкий автожир. Толи канадский, толи американо-канадский (не силен я в аглицком).
Из Авиатики хотели такое же слепить.
 

Zeus

Динамик

Timofey>Из Авиатики хотели такое же слепить.

Так ведь слепили же... И даже на МАКСе показывали :cool:
И животноводство!  

fast

опытный

Работы над минивертолетом Solotrek XVF будут прекращены

Компания Trek Aerospace, завершающая разработки индивидуального вертолета Solotrek XVF, сообщила о своем грядущем закрытии. Причиной этого является недостаток финансирования со стороны Агентства перспективных оборонных разработок США (DARPA), которое потеряло интерес к весьма интересному проекту. Это произошло несмотря на то, что работы над Solotrek XVF перешли уже в завершающую стадию: компания успешно и в заранее оговоренный срок выполнила первые восемь из двенадцати этапов проекта.

Например, еще в конце 2001 г. были проведены успешные летные испытания первого рабочего прототипа вертолета индивидуального пользования. И хотя аппарат поднялся на высоту всего около 60 см, а продолжительность "полета" составила менее 25 секунд, была наглядно продемонстрирована возможность подъема аппарата в воздух и управления им. Впоследствии полеты были продолжены, и трое летчиков-испытателей налетали на двух построенных вертолетах, в общей сложности, 78 часов.

Однако недавно, во время завершения работ по девятому этапу проекта произошла досадная накладка. Чтобы успеть вовремя отчитаться перед DARPA, Trek Aerospace пришлось проводить очередной испытательный полет в дождливую погоду. Под дождем страховочные тросы намокли, из-за чего система страховки не смогла обеспечить надлежащее их натяжение. В результате, тросы попали в винты, и произошла авария. Срок сдачи девятого этапа пришлось перенести на месяц - на январь 2003 года.

И хотя в Trek Aerospace утверждают, что авария была чистой случайностью, и прототип вертолета работал безупречно, чиновники DARPA приняли решение о прекращении финансирования проекта. А поскольку поступления от этого ведомства были единственным источником дохода Trek Aerospace, компания оказалась на мели. По всей видимости, Trek Aerospace будет окончательно ликвидирована к концу января будущего года. О дальнейшей судьбе ее незавершенных разработок пока ничего неизвестно.

Иван Карташев

(по материалам Trek Aerospace)
 
to any one, esp. to serge pod.

pls help to a novice: how to translate "Ducted fans " into russian.
pls reply to ferrogrusyahoo.com
sergey is welcome to call 058 830877

stan.
 
AD Реклама Google — средство выживания форумов :)
IL Serge Pod #28.10.2003 00:30
+
-
edit
 

Serge Pod

администратор

вентиляторы в кольцевом обтекателе, туннельные вентиляторы
In knowledge we trust!  

в начало страницы | новое
 
Поиск
Настройки
Твиттер сайта
Статистика
Рейтинг@Mail.ru