Реклама Google — средство выживания форумов :)
Я вел речь лишь о дальнейшем дрейфе Европы, в сторону от НАТО. А куда она будет дрейфовать, и как именно, мне в контексте - похрен.
ВМС США отказываются от сенсорных экранов на мостиках эсминцев типа «Арли Берк»
Недостатки сенсорного интерфейса названы одной из причин столкновений с участием этих кораблей
Военно-морской институт США сообщил, ВМС США отказывается от использования сенсорных экранов на мостиках эсминцев типа «Арли Берк». Начиная с 2020 года, передовые органы управления, знакомые всем по смартфонам и планшетам, начнут уступать место классическим штурвалам, тумблерам, кнопкам и рычагам. Отметим, что в составе флота насчитывается около 70 кораблей данного типа и переоборудовать планируется все.
ВМС США отказываются от сенсорных экранов на мостиках эсминцев типа «Арли Берк»
Решение об отказе от передовых технологий было принято по итогам расследования столкновения эсминца «Джон С. Маккейн» с гражданским танкером под флагом Либерии, имевшего место в 2017 году и приведшего к гибели 10 моряков. Одной из причин столкновения в отчете назван сложный интерфейс сенсорного экрана военного корабля.
Рассматривается возможность внесения изменений в оборудование мостиков и других типов кораблей. При этом декларируется не столько категорический отказ от сенсорной технологии, сколько ее разумное использование и соблюдение преемственности с классическим оборудованием на уровне расположения и назначения органов управления.
The US Navy will replace the touchscreen throttle and helm controls currently installed in its destroyers with mechanical ones starting in 2020, says USNI News. The move comes after the National Transportation Safety Board released an accident report from a 2017 collision, which cites the design of the ship’s controls as a factor in the accident.
On August 21st, 2017, the USS John S. McCain collided with the Alnic MC, a Liberian oil tanker, off the coast of Singapore. The report provides a detailed overview of the actions that led to the collision: when crew members tried to split throttle and steering control between consoles, they lost control of the ship, putting it into the path of the tanker. The crash killed 10 sailors and injured 48 aboard the McCain.
The report says that while fatigue and lack of training played a role in the accident, the design of the ship’s control console were also contributing factors. Located in the middle of the McCain’s bridge, the Ship’s Control Console (SCC) features a pair of touch-screens on both the Helm and Lee Helm stations, through which the crew could steer and propel the ship. Investigators found that the crew had placed it in “backup manual mode,” which removed computer-assisted help, because it allowed for “more direct form of communication between steering and the SSC.” That setting meant that any crew member at another station could take over steering operations, and when the crew tried to regain control of the ship from multiple stations, control “shifted from the lee helm, to aft steering, to the helm, and back to aft steering.”
The NTSB report calls out the configuration of the bridge’s systems, pointing out that the decision to transfer controls while in the strait helped lead to the accident, and that the procedures for transferring the controls from one station to another were complicated, further contributing to the confusion. Specifically, the board points to the touchscreens on the bridge, noting that mechanical throttles are generally preferred because “they provide both immediate and tactile feedback to the operator.” The report notes that had mechanical controls been present, the helmsmen would have likely been alerted that there was an issue early on, and recommends that the Navy better adhere to better design standards.
Following the incident, the Navy conducted fleet-wide surveys, and according to Rear Admiral Bill Galinis, the Program Executive Officer for Ships, personnel indicated that they would prefer mechanical controls.