apakhom>> Mihail66 обратил внимание, что заокеанские коллеги часто используют стабилизаторы с вырезом. Разные программы единодушно показывают, что это дает существенный рост устойчивости. Вчера проверил на практике. OpenRocket выдает, что щель 2 см дает повышение устойчивости с 0 до 1,75D (!)
RocKI> Ты путаешь горячее с соленым. Причем здесь разрез? Ты заменил 3 простых стабилизатора с очень малым удлиннением на 6 стабилизаторов с удлиннением раза в 2 больше, то бишь с совсем другой аэродинамикой и другим положением ЦД.
Из любопытства "закинул" вопрос про "разрез" в FB группу
Model Rocketry Fanatics!!!
(подумалось - раз "заокеанские друзья" так часто летают на таких ракетах, значит "что-то знают про это"
Ответов "фанатиков" было не так много
- свелись к следующим:
- большинство: "OpenRocket - врет! Быть такого не может, чтоб ЦД опустился. И вообще - OpenRocket - отстой!"
- часть подумала, что стабилизаторы стали легче и ЦТ ушел вперед
- часть - что лишняя кромка "тормозит" - потому устойчивее
- один - дал простой и понятный ответ "смотрится круто/прикольно - потому так и делают"
- один дал хороший развернутый ответ (мне понравился, даю целиком):
Rich DeAngelis II
As usual in rocket sciences, it's not that simple.
A) It reduces weight a little, which shifts the center of gravity forward a bit. That increases stability.
B ) It adds drag. The additional leading edge of the cutout creates some more drag, combined with the vacuum at the trailing edge of the cutout. Together it creates more turbulence at high airspeeds. The additional drag in the back can further increase stability at high speeds. That moves the center of pressure aft. I expect that effect is stronger than the change of weight.
C) it reduces the effective fin area. That is likely the greatest effect, as the fins provide most of the restoring force once the rocket left the launch rod or rail and is disturbed with a gust or whatever.
To answer the OP question directly: Less fin area reduces stability by moving the center of pressure forward, closer or possibly past the center of gravity.
Those three effects, depending on the size of the cutout, remaining fin area, and other features like body length, weight, speed, etc. add and subtract with each other. Whether in improves or degrades rocket performance can only be predicted with calculated simulation or test flights. Nobody could really say one way or another without knowing the dimensions and weights and motor impulse curves how it would change the rocket flight.