Боинг признал вину за катастрофы МАХ-ов и согласился выплатить компенсации жертвам.
Что называется, не прошло и полувека.
Боинг согласился признать ответственность и компенсировать ущерб по искам за убийство 157 человек в ходе катастрофы 737 МАХ Эфиопских авиалиний в 2019, сообщает окружной суд Чикаго.
В результате сделки меж боингом и семьями, адвокаты пострадавших не будут добиваться наказания боинга и боинг не будет оспаривать иски, поданные в Иллинойсе.
"Боинг вынужден принять обязательство, что всем семьям, потерявшим близких, будет полностью и честно возмещено", заявил в среду производитель. "Признавая ответственность, соглашение позволяет сторонам сфокусироваться на размере компенсации каждой семье отдельно"
Адвокаты жертв отметили в заявлении, что боинг признал, что "737 МАХ имел небезопасную конструкцию, и не будет более пытаться винить (за катастрофу) кого угодно еще"
Это существенный шаг для семей в их стремлении к правосудию в отношении боинга, поскольку это обеспечит равные условия семьям и их право на возмещение ущерба согласно закону Иллинойса. Это создаст путь к окончательному решению, неважно, через суд или постановление", сообщили адвокаты.
Они добавили, "компенсация послужит признанию боинга полностью ответственным за смерти 157 человек"
Наиболее продаваемая модель боинга была приземлена на протяжении 20 месяцев (а Китай и сейчас не дает разрешения, насколько помню) после смерти 346 человек - в Индонезии в 2018 и Эфиопии в 2019. Выпустили в небо после "существенных изменений".
Простой и остановка продаж уже стоили боингу порядка 20 млрд $ , боинг подписал сделку с минюстом сша, согласившись откупиться суммой в $ 2.5 млрд на штрафы и компенсации за катастрофу 2018 года.
В интервью активист со стороны потребителей, Ralph Nader, критиковал соглашение, поскольку оно помешает адвокатам жертв опрашивать руководство боинга и добиваться карательных действий в отношении компании.
В составе сделки семьи погибших согласились отозвать иски в отношении Rosemount Aerospace, делавшей злополучные датчики для максов, а равно и в отношении Raytheon Technologies Corp's (RTX.N) Rockwell Collins, владеющей Rosemount Aerospace.
Boeing Co agreed on Wednesday to acknowledge liability for compensatory damages in lawsuits filed by families of the 157 people killed in the 2019 Ethiopian Airlines 737 MAX crash, according to a filing in U.S. District Court in Chicago.
// www.reuters.com
Boeing Co (BA.N)agreed on Wednesday to acknowledge liability for compensatory damages in lawsuits filed by families of the 157 people killed in the 2019 Ethiopian Airlines 737 MAX crash, according to a filing in U.S. District Court in Chicago.
As a result of the agreement between Boeing and the families, lawyers for the victims will not seek punitive damages and Boeing will not challenge the lawsuits being filed in Illinois.
"Boeing is committed to ensuring that all families who lost loved ones in the accidents are fully and fairly compensated for their loss," the planemaker said in a statement on Wednesday. "By accepting responsibility, Boeing’s agreement with the families allows the parties to focus their efforts on determining the appropriate compensation for each family."
Lawyers for the victims noted in a statement that Boeing admitted under the agreement "that the 737 MAX had an unsafe condition, and that it will not attempt to blame anyone else" for the crash.
"This is a significant milestone for the families in their pursuit of justice against Boeing, as it will ensure they are all treated equitably and eligible to recover full damages under Illinois law while creating a pathway for them to proceed to a final resolution, whether through settlements or trial," the lawyers said.
They added the compensation "will serve to hold Boeing fully accountable for the deaths of the 157 people who perished."
A judge has set a hearing for next Tuesday on the agreement.
Boeing's best-selling plane was grounded for 20 months after 346 people died in two 737 MAX crashes - in Indonesia in 2018 and in Ethiopia in 2019. The plane returned to service after Boeing made significant software and training improvements.
The crashes already have cost Boeing some $20 billion. In January, Boeing agreed to a deferred prosecution agreement with the U.S. Department of Justice including $2.5 billion in fines and compensation stemming from the 737 MAX crashes, including the Lion Air crash in October 2018.
In an interview, U.S. consumer activist Ralph Nader criticized the deal since it will prevent lawyers from questioning current and former Boeing senior executives and pursuing the punitive damage claims. Nader’s niece was among 157 victims.
Under the deal with Boeing, the victims' families also agreed to dismiss claims against Rosemount Aerospace, a company that made sensors for the 737 MAX, and Raytheon Technologies Corp's (RTX.N) Rockwell Collins, the parent of Rosemount and a key supplier for the MAX.