Опити с ракетни горива на основата на КН и епоксидна смола АП1 !
Прочитайки информацията за саздаването на такижа горива в
www.nakka-rocketry.net реших да направя опити с наличната в България епоксидна смола АП1 и да се направи сравнение на получените резултати със западните епоксидни смоли.
Започнах парвоначалните опити със състав:[по номенклатурата на nakka-RNX-42]KNO3-66%,Fe2O3-8%,Al-фин прах-2%,смола АП1+втвърдител- 25 %
Първоначално сместа от селитрата(165г) и железния окис (17,5г)смлях фино в топкова мелница за 2,5часа.Използвах предварително исушен за 2часа при 150*С KNO3.
Отделно смесих смолата(57,5г) и втвърдителя(5г).
За по-лесно и по-добро смесване озползвах механична "бъркалка",която всъщност е желязна пръчка с "И" образна форма закрепено в патроника на бормашина.
Пълно хомогенизиране (в случая 250г)се постига след 15мин. разбъркване при 400об/мин.Същевремено се наблюдава затопляне на сместа !
Получената смес има консистенция подобна на размекнат пластелин и се работи много удобно-лесно се пресова и оформя горивния заряд.
Използвайки методите дадени в
Richard Nakka's Experimental Rocketry Site приготвих заряд с форма на тръба с размери D=33мм,d=14,5мм и L=210мм.
При температура на околната среда от~30*C пълно втвърдяване настъпва след 12часа.Поради затоплянето при смесването сместа започна да се втвърдява още след 30мин от приготвянето.
Плътност на готовия заряд- 1,69г/см3.Скорост на горене при атмосферно налягане 0,9-1мм/с
Втвърденото гориво много добре се обработва чрез рязане,пробиване и струговане.
С получената шашка заредих опитен двигател изработен изцяло от стомана.Kn=1079,3
За запалване използвах пресован с-в от KClO4-60% ,Al-40% в количество 4,5г.
Теста заснех с дигитална камера и така определих времето на горене на горивото ,а именно 0,264с(поради твърде колям Kn).
Работата на двигателя бе съпроводена с звук подобен на истрел и отделяне на бледо-сиво-жълт дим без никакъв огън!
Този първи успех (а,бях много скептичен) стана причина за още редица опити.
Накратко -гориво RNX-57 със състав KNO3-70%,Fe2O3-8%,смола АП1-20,5%,втвърдител-1,5%(тук втвърдителя е намален до 6,8% за да се забави втвърдяванвто на смолата) при атмосферно налягане гори с скорост 1-1,2мм/с ,плътност-1,72г/см3(за сравнение "западния" заряд е с плътност 1,869г/см3) ,тествано в специално създаден мини опитен двигател даде следните резултати:
При Kn=600 бавно горене- тръбен заряд с дебелина на стените 9мм изгаря за 5с наблюдава се слаб огън.При Kn=750- стабилно горене ,9мм за 1,0с наблюдава се много малък огън. и при Kn=910 , 9мм за 0,7с - само дим без никакъв огън.
В заключение ще отбележа че тези горива се палят доста трудно.При опитите се получиха следните резултати:
Само с ДБ- отказ
Смес от ДБ 50%и гориво на прах-50%- отказ
Само гориво на прах - предизвиква слабо разгаряне на заряда и види до грешни резултати в измерванията.(горивото на прах се получава като стружки при струговане на заряда)
Смес от KClO4-60% и ПАМ 40% - отличен резултат
Смес от KClO4-74%, идитол-12%,дървен въглен-6% Al-3%,K2Cr2O7-5% това е един значително по-лесно запалим състав от предишния и дава 100% запалване на горивния заряд.
Надявам се тези резултати да послужат на някой от този форум