Vasiliy Fofanov, 05.07.2004 15:01:16 :
Kestrel, 05.07.2004 14:42:49 :
Сербы это
Я вполне понял что это сербы, М-84 несмотря на "тюнинг" вполне узнаваем. Однако также не представляет ни малейших сомнений чо на танке установлены именно российская ВДЗ и именно российская СОЭП. Что мне кажется крайне любопытным, и хотелось бы подробностей. Такого выраженного следа в югославской оборонке российские разработчики давненько не имели.
Из подробностей пока только :
Наша земља је добила нови тенк. Наиме, поводом 55 година постојања и успешног рада, компанија „Југоимпорт–СДПР” представиће ових дана најновију верзију српског тенка М-84, који је толико модернизован да заправо представља нови тенк. Интересовање потенцијалних купаца је велико и М-84АБ1 ће ускоро кренути и на тестирања у оне земље које желе да купе палету средстава модернизације, а то су све државе које поседују тенкове Т-72 или југословенске М-84. Прошло је 14 година откако је Југославија продала Кувајту 175 тенкова М-84АБ и то је до сада најбољи појединачни извозни посао на овим и бившим југословенским просторима, јер је вредност уговора износила око 600 милиона долара. Тенк М-84АБ је врло успешно учествовао у борбама за ослобођење Кувајта у „Пустињској олуји” 1991. Касније се појавила потреба за модернизацијом тог тенка, па је „Југоимпорт–СДПР” објединио напоре на том плану. Дакле, шта карактерише М-84АБ1 да би се о њему могло да говори као о новом тенку?
Пре свега, овај тенк има нови систем за управљање ватром са интегрисаном дневно-ноћном нишанском справом с четири канала, дневним, термовизијским (с камером треће генерације) каналом ласерског даљиномера и каналом за ласерско вођење противоклопних ракета, који битно повећава вероватноћу погађање циља на много већим даљинама у односу на досадашње решење. Нови систем омогућава командиру тенка приоритетно преузимање улоге нишанџије и гађање циљева по сопственом избору. У модернизовани тенк М-84АБ1 уграђен је и нови топ веће прецизности, продуженог животног века, цев је лако заменљива и у пустињским условима, а може да испаљује и ласерски вођену ракету. Противавионски митраљез калибра 12,7 милиметара на тенку М-84АБ1 моћи ће да се користи уз помоћ даљинског управљања, при чему командир тенка не мора да излази из унутрашњости возила, а има нову нишанско-осматрачку справу. Купола тенка је добила нов лежај, модификован је аутоматски пуњач топа који обезбеђује коришћење четири врсте пројектила: АПДСФС, ХЕ, ХЕАТ и ракете „рефлекс"...
У односу на куполу старог тенка М-84 на новом М-84АБ1 нема дневно-ноћне нишанске справе ДННС-2 и дневно-ноћне справе командира ДНКС-2. На месту где је била командирска справа ДНКС-2 сада је на тенку М-84АБ1 осматрачко-нишански уређај командира тенка и термовизијски комплекс нишанџије типа „агава-2”. Нови изглед куполе препун је изненађења – од новог метеоролошког сензора до нових перископа. На М-84АБ1 уграђена је најновија генерација активно-реактивног оклопа тако да су кутије са експлозивом практично уграђене у основни комбиновани оклоп од специјалних врста челика, алуминијума и пластике, што је ниво оклопне заштите типа „контакт-5” на руском тенку Т-90С, односно еквивалент од чак 900 милиметара челичне заштите. Бацачи димних кутија нешто су повученији ка средини бочних страна куполе у односу на основну верзију тенка М-84. Но, оно што је визуелно сигурно најимпресивније на тенку М-84АБ1 јесте подсистем за оптичко-електронско неутралисање противничких вођених ракета друге генерације типа „штора-1” руске производње.
Тај електрооптични систем је састављен од ометача, идентификатора, ласерског озрачења и бацача димних кутија са посебним аеросолним брзораспрскавајућим димним минама. Систем ради у таласном подручју од 0,7 до 2,5 микрона, идентификује таласну дужину на којој се води ракета која је лансирана на тенк и испаљивањем димних кутија ствара „кишобран” око тенка који отежава чак и ласерско вођење противоклопних пројектила. Систем „штора” повећава заштиту тенка за три до пет пута у односу на ракете са ИЦ навођењем, од четири до пет пута за ласерски вођене ракете и до два пута у односу на артиљеријски самонавођене пројектиле. Нови тенк М-84АБ1 има и нове елементе ходног уређаја, двоосовичне коване гусенице с гумено-металним наплацима, нове ефикасније амортизере и нове торзионе штапове, чиме му је повећана и средња брзина. Ту је и нови командно-информациони систем, нови стартер-генератор, клима уређаји у тенку, нова електроопрема и електроинсталације... По жељи купаца, тенк може да добије и нову погонску групу МПГ-1000 или ПГ, односно мотор од 1.200 коњских снага са петостепеним мењачем. Елементи који чине сет модернизације за тенк М-84АБ1 произведени су у Србији и Црној Гори, Русији и, вероватно, Белорусији. Цена по једном сету вероватно је око милион долара, што значи да армије које су својевремено куповале југословенски тенк М-84 за 1,6 милиона долара могу сада да га модернизују на стандард М-84АБ1 – такав тенк укупно стаје 2,6 милиона долара, што је и даље много јефтиније у односу на совјетски тенк Т-90С који му је и еквивалент. У сваком случају, лепе извозне шансе наше привреде.