>Принята на вооружение в 1993-94 году. Однако было изготовлено лишь несколько экземпляров. Поставка остальных машин была задержана из-за неудовлетворительного финансирования программы
Далее там же:
>Всего изготовлено 448 машин.
Это как понимать? Так несколько или несколько СОТЕН?
>На развитие программы оснащения американской армии машиной М9 отрицательно повлияло неумелое и неправильное использование ее первых образцов во время операции "Буря в пустыне".
Вообще во всех доступных источниках использование М9 во время Бури в пустыне оценивается однозначно – весьма положительно. Хотя и отмечались некоторые проблемы, что вполне естественно – для нового то образца техники да еще в условиях войны.
Например:
DESERT SHIELD AND DESERT STORM OBSERVATIONS
a compilation of observations collected from multiple sources for your review, action or tracking; these observations will eventually make their way into our Engr Lessons Learned Data base and the Army Lessons Learned Management Information System for all activities to access.
Source: Directory of evaluation and Standardisation US (June 1991)
Table of Contents:
A. Mobility page 9
…
// Дальше — www.globalsecurity.org
DESERT SHIELD AND DESERT STORM OBSERVATIONS
a compilation of observations collected from multiple sources for your review, action or tracking; these observations will eventually make their way into our Engr Lessons Learned Data base and the Army Lessons Learned Management Information System for all activities to access.
Source: Directory of evaluation and Standardisation US (June 1991)
14. Observation: The M9 Armoured Cbt Earthmover (ACE) performed exceptionally well in spt of cbt ops
Discussion: The ACE proved to be a successful combination of armoured vehicle and cbt earthmover that was capable of keeping pace with the manoeuvre units, while providing crew survivability. While not as efficient as the D7 Dozer in earth moving, its ability to move with manoeuvre forces over several hundred kilometres of desert allowed it to successfully perform a wide variety of missions such as constr of cbt roads and trails, survivability positions and berms.
14. Наблюдение. Бронированная боевая землеройная машина М9 работала исключительно хорошо при поддержке боевых операций.
ACE оказалось успешной комбинацией бронированной и землеройной машины, способной поддерживать темп движения маневренных частей, обеспечивая при этом защиту экипажа.. Не столь эффективная в землеройных работах как бульдозер D7, но способная двигаться несколько сот километров по пустыне вместе с маневренными силами позволили ей успешно выполнять широкий спектр заданий, таких как устройство колонных путей, танковых окопов, насыпей и пр.
The training of ACE operators appears to he inadequate. Operators were unfamiliar with the techniques associated with dozing, scraping, cut and fill ops, and grading. The ACE is a versatile piece of engr eqpt. The operator should be trained as a 62E first, and as a 12E second.
The ACE experienced trouble in reducing the berms associated with Iraqi tank ditches (berm on enemy side). Due to the location of the driver in relation to the vehicle blade, he cannot see the blade or determine when he is about to tip over. The ACE needs a front mounted telescope or a side mounted periscope to overcome this deficiency. The ACE led the way in breaching the border berm between Saudi Arabia and Iraq, and in reducing trench-lines during the assault breach. In both instances the ACE performed extremely well. Problems were encountered, however, due to the ACE's shortcomings. One bde cdr referred to the ACE operator as "Alone, Unarmed, and Unafraid". This highlights the ACE's major shortcomings as a piece of mobility eqpt used during direct fire engagements. ACE operators, usually 19 year old PFC's, led the 7th Corps breach into hostile country, alone, unarmed and unafraid. Fortunately, they met with very light resistance.
ну вот это примерно то что писал Веремеев по поводу недостатков. Непонятно только к чему он Пауэлла тут приплел.
Recommendation: Continue to field the M-9 ACE to Cbt Engr Units, and make the appropriate changes to crew training and eqpt modifications. A "block II" ACE concept needs to be developed focusing on weapon stationing, blade design, engine, and 2 man crew
Рекомендации: продолжить поставки М9 АСЕ в боевые инженерные части и внести соответствующие изменения в подготовку экипажей и модификацию оборудования.
В концепции ACE block II следует обратить внимание на установку стационарного вооружения (пулемет калибра 0.50 или гранатомет M19), конструкцию бульдозерного отвала, двигатель и довести экипаж до 2-х человек. (указывалось на желательность наличия в экипаже опытного сержанта в качестве командира)
>Генерал Пауэл назвал М9 "Одинокий непуганный безрогий буйвол", намекая на невооруженность машины и на то, что только из за слабого сопротивления иракской армии 19-летние водители М9 из 7-го армейского корпуса не были перебиты все до одного. Обычное отношение общевойсковых командиров что американских, что советских к приданным инженерным средствам - "Я не могу отвлекать свои огневые средства на прикрытие каких-то там кротов
А вот что было на самом деле:
Habitually, manoeuvre task forces provided two Bradley Fighting Vehicles to protect the ACE during breaching ops. While this is a high price to pay for protection of one vehicle, cdrs deemed it necessary for the success of their ops.
Обычно, маневренные части выделяли 2 БМП Брэдли для защиты М9 во время проделывания проходов в заграждениях. Не смотря на то что это была высокая цена для защиты одной машины, командиры считали это необходимым для обеспечения успеха их операции.
Armored Combat Earthmover - (M9 ACE)
DESCRIPTION: The M9 is a highly mobile, armored, amphibious combat earthmover capable of supporting forces in both offensive and defensive operations. It performs critical combat engineer tasks such as digging hull defilade fighting positions for guns, tanks and other battlefield systems to increase their survivability. The ACE breaches berms, prepares anti-tank ditches, prepares combat roads, removes roadblocks and prepares access routes at water obstacles.
The engine, drive train and driver's compartment are laid out in the rear of the vehicle, while the front features an 8.7 cubic yard bowl, apron and dozer blade.
// Дальше — www.globalsecurity.org