Реклама Google — средство выживания форумов :)
The control surfaces of X-sterns also achieved the same effect as larger (draggier) conventional ones. The X-stern was rejected for production submarines, however, large because it required computer control at a time when computers were justly distrusted as unreliable.
In practic too, the X-stern aggravated control problems. A conventional rudder acted partly as a diving plane when a submarine snap-rolled; in the X-stern, the rudder was already at an angle to the vertical. Also, surprisingly, there was sometimes no control at all going astern submerged.
Х-образные управляющие поверхности работали как обычные рули большего размера. Но на серийных лодках Х-образное оперение не стали использовать, в основном из-за того что необходимо было постоянное компьютерное управление, которому не до конца не доверяли.
Кроме того при эксплуатации Х-образных рулей обострился ряд проблем управляемости. Обычный руль частично работал как руль глубины только когда лодка резко кренилась, Х-образный же всегда был отклонен от вертикали. Также, неожиданно, иногда полностью терялась управляемость при движениях задним ходом в подводном положении.