vyacheslav80>> П.С. Вообщето я готовлю к защите диссертацию по разным наемникам и т.д.
Wyvern-2> Как насчет общественной публичной предварительной защиты? В черновом, так ск. варианте
Wyvern-2> ник
Да запросто
Моя обзорная статья, которую я написал пару лет назад, а издал только в прошлом году в журнале "Стратегічна панорама" №1.2006. Статья, в принципе не содержит каких-либо научных открытий, но может быть интересна людям мало знакомым с деятельностью ЧВК.
Статья на украинском, к сожалению, времени перевести ее на русский у меня нет.
Но на мой взгляд украинский интуитивно понятен человеку знающему русский, по крайней мере в поьше мне удавалось разговаривать с поляками я на украинском, они на польском
. Если же какие-то моменты вызовут затруднения с переводом, то я их переведу.
"Приватні військові компанії і приватизація функцій держави у військовій сфері.
Целуйко В.О.
Харківський національний
університет ім. В.Н. Каразіна
Кінець другого і початок третього тисячоліть характеризується значним збільшенням кількості акторів міжнародних відносин. Транснаціональні компанії, транснаціональні співтовариства, міжнародні організації (в тому разі й терористичні) прямо або опосередковано здійснюють вплив на глобальні процеси, які відбуваються у світі. Держави, які вважалися після Вестфальської угоди єдиними суб’єктами міжнародних відносин, змушені делегувати частину своїх повноважень як «наверх» у міжнародні інститути (наприклад, ООН, ЄС, НАТО тощо), так і «униз» - приватним акторам. Останній напрям у повній мірі стосується і військової сфери.
На сучасному етапі приватизація функцій держави у військовій сфері в Україні і країнах СНД не достатньо досліджена. Тим не менш можна виділити декілька авторів політологів і військових, що займаються вивченням різних аспектів цього процесу. Можна назвати Араса Дж., Балуева Д., Биготова С., які досліджують діяльність приватних акторів у військовій сфері, у першу чергу приватні військові компанії (ПВК).
У сучасний період до приватних учасників військових конфліктів відносяться збройні формування невизнаних міжнародним співтовариством державних утворень (збройні сили Нагорного Карабаху, Придністров’я тощо), партизанські формування, добровольці, найманці і приватні військові компанії. Особи, які входять до перших трьох категорій визнаються міжнародним правом «комбатантами» у разі додержування ними певних умов (наявність особи, яка начальствує і відповідає за дії своїх підлеглих; відкрите ношення зброї; ношення добре видимих знаків; дотримання законів та звичаїв війни) [1, с. 255-257]. Всі ці категорії мають право на статус військовополоненого.
Згідно зі статтею 47 Додаткових протоколів від 8 липня 1977 року до Женевської конвенції від 12 серпня 1949 року найманець не має права на статус комбатанта або військовополоненого. Тобто його участь у військовому конфлікті розглядається як військовий злочин [1, с. 259-260]. Діяльність ПВК не регламентується спеціальними положеннями міжнародного права. Тому класифікація їх службовців в якості найманців потребує індивідуального розгляду того чи іншого збройного конфлікту і ступені залучення персоналу ПВК у цей конфлікт.
У згаданій вище статті 47 надається наступне визначення найманця: «це будь-яка особа, яка:
a) спеціально завербована на місці або за кордоном для того, щоб воювати у збройному конфлікті;
b) фактично приймає участь у військових діях;
c) приймає участь у військових діях, виходячи головним чином із бажання отримати особисту вигоду, і якій насправді обіцяно стороною або за дорученням сторони, яка знаходиться у конфлікті, матеріальну винагороду значно перевищуючу винагороду обіцяну чи виплачувану комбатантам такого ж рангу і функцій, які входять до особового складу збройних сил даної сторони;
d) не є ані громадянином сторони, яка знаходиться у конфлікті, ані особою, яка постійно проживає на території, що контролюється стороною, яка знаходиться у конфлікті;
e) не входить до особового складу збройних сил країни, яка знаходиться у конфлікті; та
f) не надіслана державою, яка не є стороною, що знаходиться у конфлікті, для виконання офіційних зобов’язань в якості особи, що входить до складу її збройних сил;» [1, с. 59-60]
Сьогодні послугами ПВК користуються Організація Об’єднаних Націй для захисту своїх представників у конфліктних регіонах, держави для захисту своїх інтересів за кордоном, уряди і повстанські рухи для навчання національних військових кадрів і безпосередньої участі у внутрішніх конфліктах, приватні корпорації та фірми. За даними Стокгольмського інституту проблем миру (СІПРІ) на початок 2004 року на планеті налічувалося близько 500 ПВК. Аналітики дослідницької корпорації «Rand» вважають, що доходи цих компаній за 2003 рік склали близько 100 млрд. доларів. [2, с. 3].
Розквіт діяльності ПВК викликаний рядом об’єктивних факторів.
По-перше, можливість для актору міжнародних відносин, який не володіє достатньою військовою силою, досить швидко конвертувати у неї частину власних фінансових коштів.
По-друге, як заявив у січні 1999 року спеціальний доповідач ООН Е. Болєстерос: «Конкурентна перевага найманців базується на тому, що вони не додержуються поваги до громадянських прав і міжнародного гуманітарного права. Більша жорстокість вважається ефективним інструментом перемоги» [3, p. 4].
По-третє, можливість приватним військовим компаніям застосовувати силові методи для захисту своїх інтересів.
По-четверте, можливість, яка пропонується урядам держав для захисту своїх інтересів, не залучаючи національні збройні сили. Це дозволяє таким державам брати участь у збройному конфлікті «за дорученням», залишаючись осторонь, а також уникати втрат у особовому складі збройних сил, до чого особливо чутливі Сполучені Штати і країни Європи. Для ілюстрації останнього ствердження можна навести висновок, зроблений на нараді розвідувального управління міністерства оборони (РУМО) США 24 червня 1997 року, присвяченій питанню «приватизації функцій із забезпечення національної безпеки» про те, що у найближче десятиріччя так звані «приватні військові компанії» стануть основним інструментом реалізації політики США та їх союзників у сфері військової безпеки за кордоном.
По-п’яте, закінчення холодної війни призвело до масової демобілізації висококваліфікованих військових спеціалістів зі збройних сил країн-учасниць НАТО та ОВД. Частина колишніх військовослужбовців запропонувала свої послуги у ПВК, урядам іноземних держав і недержавним акторам.
Однією з найбільш відомих ПВК кінця ХХ століття була південноафриканська Executive Outcomes (EO). Компанія була створена у 1989 році і зареєстрована у Великобританії та Південноафриканській республіці (ПАР). Основу її персоналу склали демобілізовані військовослужбовці 44 парашутної бригади, 5 розвідувального полку, 32 батальйону спецназу «Buffalo» збройних сил ПАР, південноафриканської поліції. Чисельність контрактного персоналу складала 2-4 тисячі чоловік. Середній щорічний рівень доходів компанії складав 40 млн. доларів США. В період з 1993 по 1995 рр. ЕО надала до 500 чоловік згідно з контрактом з урядом Анголи для боротьби з рухом УНІТА. Контракт передбачав як навчання ангольської армії, так і безпосередню участь у бойових діях [4, с. 522]. Слід зазначити, що першим з’єднанням ангольців, які пройшли перепідготовку була 16 моторизована бригада, розгромлена у 1988 році на річці Ломба за участю 32 батальйону «Buffalo», одним з офіцерів якого на той час був майбутній керівник ЕО Эбен Барлоу. Перших співробітників ЕО набирала також з 32 батальйону, які у вісімдесяті роки навчали бійців УНІТА. У Анголі компанія мала, окрім піхотного озброєння, бронетехніку, бойову і допоміжну авіацію. Під час виконування контракту компанія втратила 11 чоловік вбитими та 7 зниклими без вісті. В Анголі та Сьєрра-Леоне бійці ЕО продемонстрували якнайвищий професіоналізм особливо на тлі національних армій цих країн. За свої послуги вони отримували від 2 до 7 тисяч доларів на місяць [5, с. 15], що у десятки та сотні разів перевищувало утримування власних військовослужбовців країни. Крім надання послуг військового напряму, компанія займалася видобутком корисних копалин у регіонах підвищеного ризику (Ангола, Сьєрра-Леоне) за допомогою дочірніх компаній.
Якщо застосувати до персоналу ЕО статтю 47 Додаткових протоколів до Женевської конвенції, то він задовольняє всі шість пунктів. Тобто службовці компанії можуть розглядатися як найманці.
Сама ж ЕО прикладала значні зусилля для того, щоб змінити негативний імідж компанії з використання найманого військового персоналу. Так, вона внесла 36 пропозицій до південноафриканського закону про регулювання іноземної військової допомоги, 28 з яких були прийняті [6, с. 68]. Компанія також відмовилась від контракту із суданськими повстанцями та алжирськими бойовиками зі «Збройної ісламської групи», заявляючи, що вони працюють тільки з визнаними урядами. Однак, після прийняття урядом ПАР закону «Foreign Military Assistance Act», який забороняв найманство, 1 січня 1999 року ЕО припинила існування. Проте, наприкінці 1990-х років Эбеном Барлоу на базі ЕО був створений міжнародний холдинг компаній з надання комерційної підтримки у військовій галузі та сфері безпеки Strategic Resources Corporation (SRC) зі штаб-квартирою у Преторії.
Британська фірма Sandline International (до 1996 року мала назву Plaza 107 Limited) була заснована на початку дев’яностих років колишнім бійцем SAS Ентоні Бекінгемом, одним із засновників ЕО. Сьогодні входить до складу компанії Plaza 107. Ще одним співвласником є видобувна компанія «Heritage Oil&Gas», яку очолює Е. Бекінгем, і яка тісно пов’язана з ЕО. Персонал компанії приймав участь у бойових діях проти повстанців на острові Бугенвіль за контрактом з урядом Папуа-Нової Гвінеї [5, с. 14-15; 7, с. 34-35].
Однією з найстарших компаній з використання найманого військового персоналу і встановлення безпеки для економічної діяльності в країнах третього світу є зареєстрована у 1981 році у Великобританії організація Defence Systems Limited. Керівниками компанії є колишні офіцери SAS Алістер Морісон і Річард Бартел. У сучасний період компанія нараховує до 5000 тисяч співробітників. Оперативно-бойовий склад укомплектований здебільшого колишніми військовослужбовцями, в тому разі зі складу SAS і SBS. Організація діяла у понад 30 країнах світу. Одним з основних клієнтів, які користуються її послугами виступає британська нафтова компанія British Petroleum. Також до неї зверталися і звертаються різноманітні представництва ООН, в тому числі у Судані, Сомалі, Руанді, Танзанії, Афганістані тощо. Сьогодні компанія входить до складу приватного військового холдингу Armor Holdings Incorporated, який зареєстровано у США. Останній у 1999 і 2000 роках увійшов до списку організацій, що найшвидше розвиваються, який був опублікований журналом «Fortune».
В останні часи послугами ПВК активно користується уряд Сполучених Штатів Америки. Використання найманого персоналу у певних умовах виявляється кращім ніж участь у конфлікті національних збройних сил. Одним з важливих інструментів опосередкованої участі у збройних конфліктах стала для США Military Professional Resources Incorporated (MPRI). Корпорація була заснована у 1987 році генерал-майором американських збройних сил у відставці Верноном Льюісом. У теперішній час MPRI нараховує 350 постійних співробітників і близько 2000 офіцерів у резерві [4, с. 526], по іншим даним 930 постійних співробітників і 15000 у резерві [9, с. 18]. До складу керівництва входять генерали у відставці К. Вуоно (начальник штабу збройних сил США під час операції у Панамі та «Бурі в пустелі»), Е. Сойстер (колишній голова РУМО), Ф. Крезен (колишній командуючий армією США в Європі). Головне завдання корпорації сформульоване як «комерційний підхід до військових питань, враховуючи навчання, підбір і придбання озброєння та екіпіровки, реформування і керівництво збройними силами, навчання професійним навичкам, розробка концепцій і доктрин, вирішення організаційних і оперативних проблем, проведення ситуаційних і масштабних навчань, гуманітарні операції, підтримка операцій сил швидкого реагування за контрактною основою, програми з підтримки демократичних реформ для збройних сил нових республік». MPRI надає свої послуги урядові США та ряду інших країн [8, с. 13-14]. В. Льюіс стверджував, що співробітники його фірми працюють тільки в тих країнах, які входять до «сфери інтересів США», і тільки з благословення Державного департаменту цієї країни [7, с.35; 9, с.18]. Серед найбільш відомих операцій компанії є: допомога військових спеціалістів урядам Колумбії, Хорватії, Боснії та Герцеговини, Ліберії, Грузії, македонським албанцям [9, с.18].
Так, у Хорватії представники MPRI приймали участь у навчанні національної армії країни і розробці операцій «Блесак» («Спалах», Західна Славонія, травень 1995 р.) та «Олуя» («Буря», Книнська Країна, серпень 1995 р.), які призвели до розгрому сербських формувань та окупації хорватами більшої частини території Сербська Країна. У 1996 р. у Боснії корпорація уклала контракт з підготовки мусульманської армії строком на три роки. Цей контракт став можливим при посередництві Міністерства оборони США і включав у себе також поставку озброєння і боєприпасів на 100 млн. доларів [7, с.35]. Наведені приклади, а також допомога корпорації македонським албанцям розходяться з офіційними заявами Вашингтону про відсутність їх участі у збройних конфліктах на Балканах.
Сьогодні Сполучені Штати активно використовують найманий персонал ПВК в Іраку. Так, 31 березня 2004 р. провідні телеканали світу показали кадри розправи іракців над чотирма американськими військовослужбовцями в Ель-Фалуджі. Далі з’ясувалося, що загиблі були робітниками ПВК «Blackwater Security Consulting». Зазначалося, що корпорація відповідає за безпеку голови американської гражданської адміністрації Пола Бремера [10, с.2] (за іншими даними цю місію виконують службовці ПВК Dyncorp [2, с.3]). На початку квітня 2004 р. у зіткненнях з «Армією Магді» в Ен-Наджафі приймали участь збройні підрозділи ПВК та її гелікоптери. В Іраку найманий персонал займається навчанням національних військовослужбовців і службовців поліції, збором розвідувальної інформації, охороною об’єктів нафтовидобувної промисловості, промислових підприємств, об’єктів інфраструктури, іноземних спеціалістів а також декотрих військових баз. Загальна чисельність співробітників ПВК в Іраку оцінюється у межах від 16 [10, с.2] до 20 [2, с.3] тисяч чоловік. Середня місячна зарплатня співробітників ПВК складає 10-12 тисяч доларів США. Заробітна платня американських військовослужбовців відповідного рангу в Іраку коливається у межах 2-3 тисяч доларів на місяць. Цей дисбаланс в оплаті послуг призвів до переходу частини військовослужбовців з національних збройних сил США і Великобританії на службу до ПВК. За даними корпорації «Rand» витрати Пентагону на оплату послуг ПВК в Іраку у 2003 році склали 30 млрд. доларів [2, с.3], що у півтора рази перевищує витрати такої держави, як Росія, на національну оборону. Слід відзначити, що міжнародне співтовариство засуджує використання найманців. Так, у 1989 році була прийнята Конвенція ООН про боротьбу з вербуванням, використанням, фінансуванням та навчанням найманців [11, с.34].
Розпад Радянського Союзу і скорочення збройних сил країн СНД призвели до появи на ринку послуг військового напряму спеціалістів з держав - колишніх республік СРСР. Найбільша їх кількість знаходиться у країнах Африки. Так, під час війни між Ефіопією та Ерітреєю у 1998-2000 рр. у збройних силах обох країн знаходилися громадяни Росії, України і Білорусії. Відомий випадок, коли винищувач Су-27 ефіопських ВПС збив ерітрейський літак МіГ-29. За штурвалами обох винищувачів знаходилися громадяни Росії [5, с.17]. Здебільшого найманці з країн СНД є службовцями іноземних ПВК. Так, військовий персонал до Анголи з громадян колишнього СРСР наймали компанії «Nort Bridg» і «Candine» [2, с.3].
З наведених вище фактів можна зробити наступні висновки:
1. На сучасному етапі спостерігається приватизація функцій держави у військовій сфері.
2. Приватизація у військовій сфері зумовлена об’єктивними факторами.
3. У теперішній час існує великий ринок послуг у військовій галузі, який динамічно розвивається. Переважна більшість приватних військових компаній знаходиться у США, Великобританії та ПАР. Значна частина найманого персоналу, особливо у Африці, представлена вихідцями з країн СНД.
4. Існує суттєва невідповідність між фактичним станом речей у діяльності ПВК і юридичною стороною питання.
5. Збільшення кількості недержавних акторів міжнародних відносин, які здатні застосовувати збройну силу, веде до дестабілізації стану безпеки у світі.
Дослідження діяльності приватних військових компаній і впливу цих компаній на систему міжнародних відносин виступає у якості підтеми більш значних процесів сучасності. Ці процеси пов’язані з глобалізацією і приватизацією функцій держави у військовій сфері. Інші аспекти розповсюдження приватної сили ми плануємо дослідити у наступних працях.
Список літератури.
1. Женевские конвенции от 12 августа 1949 года и Дополнительные протоколы к ним. – М.: Междунар. Ком. Красного креста, 2001. – 344 с.
2. Штейнберг М. Спецназ в аренду // Независимое военное обозрение. – 2004. – № 32 – с. 3
3. Ballesteros E. Report on the Question of the Use of Mercenaries as a Means of Violating Human Rights and Impeding the Exercise of the Right of People to Self-Determination // Report to Commission on Human Rights Pursuant to Commission Resolution 1998/6.E/Cn.4/1999/11.13 January 1999.
4. Арас Дж. Четвертая мировая война: Информационно-аналитический справочник по негосударственным военизированным системам. – М., 2003. – 702 с.
5. Маркин А. Солдаты XXI века, или «Псы войны» против «диких гусей» // Солдат удачи. – 2003. – №7 – с. 14-17
6. Балуев Д. Приватизация военно-силовых функций государства: каковы перспективы? // Мировая экономика и международные отношения. – 2004. – № 3 – с. 64-70
7. Винтер Эл. Дж. Псы войны сегодня // Солдат удачи. – 1999. – № 2 – с. 31-35
8. Маркин А. Солдаты XXI века, или «Псы войны» против «диких гусей» // Солдат удачи. – 2003. – № 6 – с. 11-14
9. Биготов С. Привлечение администрацией США частных компаний для продвижения американских интересов за рубежом. // Зарубежное военное обозрение. 2004. – №8 – с. 18-20
10. Григорьев Е. Гастарбайтеры войны // Независимое военное обозрение. – 2004. – № 20 – с. 2
11. Шандиева Н. Наемники и закон // Солдат удачи. – 2004. – № 2 – с. 32-35