DDR> "Капитан I ранг Кирил Халачев" ...
Вы опровергли этим фото выводы некоторых исследователей о том , что бортовой 350 нёс только его систершип "Генерал Владимир Заимов"
КОЙ КОЙ Е ПРИ ЩАБНИТЕ КОРАБИ, ПРОЕКТ 589? Историята на военното корабостроене в българските граждански корабостроителни заводи през периода 1944 - 1989 г. е едно от най-слабо проучените направления в историографията на корабостроенето. В значителна степен това се дължи на традиционно труднодостъпната документация за този тип кораби. Нищо чудно, че за проектирането и производството им или изобщо не са публикувани сведения, или са разпространени противоречиви версии. Във връзка с това особено показателен е случаят с двата щабни кораба, построени по проект 589. Позволявам си да насоча вниманието на читателите към тях, защото преди повече от четири десетилетия участвах в проектирането им и имам основание да засегна някои различия, срещани в морскоисторическата литература. Предварително правя обаче уговорката, че макар да ползвам документи от края на 60-те години на миналия век, сиреч източници с висока степен на достоверност, все пак при част от твърденията ми става дума за спомени с всичката произтичаща от това несигурност. На 1 март 1968 г. започнах работа като конструктор в отдел „Механизми” на Научно-изследователския и проектно-конструкторски институт по корабостроене (НИПКИК) във Варна и ми възложиха да отговарям за разработването на техническата документация за корабните валопроводи, както и за закрепването и монтажа на главните двигатели на проектираните в института кораби. През октомври с. г. ми поставиха задачата да изготвя работната документация на корабния валопровод на проект 589 - щабен кораб. Кой е главният конструктор на кораба? Разработването на техническия проект на кораба започва през май 1967 г. и завършва около края на с. г., като негов главен конструктор е инж. Георги В. Тошев. Името му фигурира като главен конструктор на този кораб и в широко известния каталог със сини корици „Институт по корабостроене - Варна” (издаден 1989 г., представя корабите, построени във Варна, Русе и Бургас през периода 1952 - 1987 г.) и така е възприето в морскоисторическата литература. Отлично помня обаче, че работният проект беше изготвен под ръководството на главния конструктор инж. Никола Калудов (1926 - 1987 г.), а имайки предвид тогавашната практика, най-вероятно той е ръководил и авторския контрол от страна на НИПКИК по време на строителството на кораба, респ. под негово ръководство е изработена и отчетната документация по проекта. Колко и какви са главните двигатели? В морскоисторическата литература от 2003 г. (книгата „Българските военни кораби” от Илия Тодоров, с. 215) досега е прието, че щабният кораб по пр. 589 има три дизелови двигателя 30 Д с обща мощност 7500 к. с. и три гребни винта. Според синия каталог от 1989 г. (с. 66) главните двигатели са само два тип Д 23/30 с единична мощност 2500 к.с. при 780 об./мин. Според документа № 589-024-07 „Изчисления на валопровода” от техническия проект (6 октомври 1967 г.), корабът има само два главни двигателя тип 40 Д с ефективна мощност по 2200 к.с. при 750 об./мин., т.е. обща ефективна мощност 4400 к.с. Тъкмо този тип е заложен, защото за прототип на щабния кораб са служили малките противоподводникови кораби (съветският проект 201 М), постъпили на въоръжение във Военноморския флот през 1963 г., а те имат три главни двигателя тип 40 Д. По онова време поради специалното предназначение на кораба и като млад конструктор нямах представа нито за прототипа на пр. 589, нито за избора на два главни двигателя вместо три. От друга страна, съмнявам се тази промяна да е направена от главния конструктор на техническия проект, т. к. по правило подобно принципно проектантско решение се предопределя още от възложителя с техническото задание за проекта. Всички изчисления са правени при единична ефективна мощност на главните двигатели 2200 к.с. при 750 об./мин., а валопроводите са два, като този на десния борд е по-къс. Освен това корабът е двувинтов, а не тривинтов. Не си спомням при изготвянето на работния проект на машинното отделение да е правена смяна на типа на двигателите, нито пък да е променяна концепцията на главната енергетична уредба и вместо два да са поставени три главни двигателя. Каква е скоростта на щабния кораб? В морскоисторическата литература от 2003 г. (книгата „Българските военни кораби” от Илия Тодоров, с. 215) досега е прието, че щабният кораб по пр. 589 има скорост 28 възела. Според документа № 589-024-07 „Изчисления на валопровода” скоростта е 20 възела. Тази скорост изглежда по-логична, като се отчете фактът, че прототипът (проект 201 М) има скорост 28 възела при мощност 7500 к.с., докато при приблизително същите основни размери на корпуса щабният кораб има само 4 400 к.с. Кой е производителят? В литературата битуват две версии: ККЗ „Иван Димитров” - Русе (днес „Русенска корабостроителница” АД) или ККЗ „Илия Бояджиев” - Бургас (днес „Бургаски корабостроителници” АД). Възможно е поне за първия кораб да са верни и двете версии, т.е. той да е спуснат на вода в Русе, а достройката да е извършена в Бургас. По онова време бях предвидил центровката на валопроводите да се извърши по динамометричния метод, т.е.
// morskivestnik.com