Реклама Google — средство выживания форумов :)
Тебе уже сто раз привели выдержки из десятка учебников, в которых написано, что скос потока - следствие создания подъемной силы.
Lift is produced by the changing direction of the flow around a wing. The change of direction results in a change of velocity (even if there is no speed change, just as seen in uniform circular motion), which is an acceleration. To change the direction of the flow therefore requires that a force be applied to the fluid; lift is simply the reaction force of the fluid acting on the wing.
When producing lift, air below the wing is generally at a higher pressure than the air pressure above the wing, while air above the wing is generally at a lower than atmospheric pressure. On a wing of finite span, this pressure difference causes air to flow from the lower surface wing root, around the wingtip, towards the upper surface wing root. This spanwise flow of air combines with chordwise flowing air, causing a change in speed and direction, which twists the airflow and produces vortices along the wing trailing edge. The vortices created are unstable, and they quickly combine to produce wingtip vortices.[5] The resulting vortices change the speed and direction of the airflow behind the trailing edge, deflecting it downwards, and thus inducing downwash behind the wing. Just look in the FGU:)
Induced drag is directly related to the amount of induced downwash at the trailing edge of the wing. The lift generated by the wing is effectively tilted rearwards through an angle corresponding to the induced downwash angle. The total aerodynamic force created by the wing (Leff) is therefore reduced
Downwash
In aeronautics downwash is the air forced down by the aerodynamic action of a wing or helicopter rotor blade in motion, as part of the process of producing lift.[1]
An aircraft produces aerodynamic lift by deflecting air downwards as downwash. This generates an equal and opposite upwards force on the wing called lift. When the downwash force exceeds the weight of the aircraft, the aircraft will rise.[1][2][3]
Индуктивное сопротивление (англ. lift-induced drag) — это следствие образования подъёмной силы на крыле конечного размаха. Несимметричное обтекание крыла приводит к тому, что поток воздуха сбегает с крыла под углом к набегающему на крыло потоку (т. н. скос потока). Таким образом, во время движения крыла происходит постоянное ускорение массы набегающего воздуха в направлении, перпендикулярном направлению полёта, и направленном вниз. Это ускорение, во-первых, сопровождается образованием подъёмной силы, а во-вторых — приводит к необходимости сообщать ускоряющемуся потоку кинетическую энергию. Количество кинетической энергии, необходимое для сообщения потоку скорости, перпендикулярной направлению полёта, и будет определять величину индуктивного сопротивления.
На величину индуктивного сопротивления оказывает влияние не только величина подъёмной силы, но и её распределение по размаху крыла. Минимальное значение индуктивного сопротивления достигается при эллиптическом распределении подъёмной силы по размаху.