Уасс.
По моему вот этому парню нашлемка не очень мешает.
Patrick's Aviation is the best website to download and stream HD aviation videos and huge aviation photos, to share your own aviation videos and photos, and to connect with an international community of aviation fans.
// www.patricksaviation.com
Кстати, еще одно заблуждение, что БВБ идет на предельных перегрузках. Посмотрите вот это видео для примера.
Обратите внимание, как активно пилот "работает головой".
Почему так? Ваше мнение...что это за собой влечет?
А если бы у него было в распоряжении то, что есть на Джое? Ему бы не пришлось выискивать цель, даже если она в задней полусфере, тот же аудио дисплей дал бы ему представление где находится цель относительно его самолета, причем нет разницы - днем или ночью. Он может не тратить время на попытки свернуть себе шею высматривая ее, ведь это снижает интенсивность маневров(я согласен, крутя башкой на пределе не поманеврируешь), так вот аудио дисплей дал бы ему представление где противник, когда он в задней полусфере, как только он понял бы, что "выгнал" супостата в переднюю, он просто доразведывает местоположение цели при помощи того же визуального интерфейса, опять же, не надо искать врага в небесах(а это ведь не всегда просто сделать), не волнует какое время суток и МУ. В общем и целом, если не подкачают сенсоры, сама система представления будет работать на славу.
А вот что говорит шеф пилот Джон Бисли...
The following are comments regarding the F-35 by Joint Strike Fighter chief test pilot Jon Beesley. Jon Beesley a former U.S. Air Force test pilot was the senior project pilot for the F-22, and is credited with being the first to pilot the F-22 through the sound barrier in 1998.
Beesley has stated that the F-35 will have the electro-optical targeting system and a new distributed aperture system working independently providing long-range detection and precision targeting and a full 360-degree infrared view around the aircraft. The DAS consists of many electronic sensors placed strategically at multiple locations on the aircraft.
Beesley also said that the F-35 is the first aircraft developed in a long time that will not have a heads-up-display. Instead F-35 pilots will wear helmet mounted displays.
"DAS is basically missile launch detectors," Beesely said. "We've got all this information in IR and these [sensors] will paint a picture. So basically we've got DAS sensors all around and they can look everyplace. You can take that imagery, with a helmet, you could put it up in front of your face and you can see in infrared everything that those sensors see."
Theoretically, with enough sensors on the aircraft, a pilot can look down where he would normally see his knees, and essentially see through the structure of the aircraft to a target directly below.
The F-35A1 should fly in the fall of 2006, the first STOVL aircraft (F-35B) should fly in late 2007, and the F-35B2 is expected to fly early in 2008.The first Navy JSF (F-35C) is scheduled to fly in 2009.
И вы знаете, я склонен доверять ему - он практик.
Поэтому верен, что подобная система действительно изменит облик боя, особенно БВБ.