4-х мачтовый барк с корпусом из стали «BRILLIANT» был спущен на воду в мае 1901 г. на верфи Russell & Co., порт Glasgow. Судно было построено по заказу компании Anglo-American Oil Co., зарегистрированной в городе London.
Барк имел размерения: 107,40×14,95×8,58 (метры), [352'5"×49'1"×28'2"], тоннаж: 3765 GRT, 3609 NRT и вместе с однотипным барком «DAYLIGHT», 1902 г.п., являются самыми крупными 4-х мачтовыми барками из когда-либо построенных в мире.
16 июля 1914 года судно было продано немецкому судовладельцу F. Laeisz, переименовано в «PERKEO» и капитаном назначен Capt.
J. Hinrich Nissen
6 августа 1914 года барк, следовавший из порта New York в порт Hamburg, был захвачен британским крейсером в качестве военного приза. Судно было конфисковано правительством Великобритании и переименовано в «BELL». В апреле 1915 г. «BELL» был продан за £ 12.200 норвежской компании A/S Bell (Alf Monsen) из города Tönsberg. 30 марта 1916 г., следуя с грузом зерна из американского пoрта Portland (штат Oregon) по назначению в Великобританию, «BELL» был потоплен немецкой ПЛ в точке с координатами: 48°50' N, 007°40' W, приблизительно - в 70 милях юго-западнее островов Scilly. Вся команда барка была поднята на борт парохода «CITY OF STOCKHOLM» и доставлена в порт Liverpool.
На фото барк «BRILLIANT»; дата снимка неизвестна.
The photograph is a part of A.D. Edwardes Collection,
the courtesy of State Library of South Australia.
Подробности в оригинале см. по ссылкам ниже:
QT
The four masted steel barque «BRILLIANT», 3765 tons, in an unidentified harbour. [steel 4 mast barque. 3765 tons.
352.5 x 49.1 x 28.2. Built 1901 (5) Russell & Co. Port Glasgow. Owners: Anglo-American Oil Co. reg. London.
sold 1914 to German owners and renamed «BELL»]
The photograph approximately 1898.
UQT
1901 «BRILLIANT» → «PERKEO» → «BELL».
A four-masted steel barque built in 1901 by Russell & Co., Port Glasgow. Dimensions 107,40×14,95×8,58 meters and tonnage 3765 GRT and 3609 NRT. Rigged with royals over double top and top-gallant sails.
Together with her sistership Daylight the largest four-masted barque ever built.
Updated 1997-08-19 by Lars Bruzelius.
Sjöhistoriska Samfundet | The Maritime History Virtual Archives | Ships | Four-masted ships & barques | Search.
Copyright © 1996 Lars Bruzelius.
// www.bruzelius.info
QT
A four-masted steel barque built in 1901 by Russell & Co., Port Glasgow. Dimensions 107,40×14,95×8,58 meters [352'5"×49'1"×28'2"] and tonnage 3765 GRT and 3609 NRT. Rigged with royals over double top and top-gallant sails. Together with her sistership «DAYLIGHT» the largest four-masted barque ever built.
1916 March 30
Sunk by the German submarine U-44 in postion 48°50' N, 7°40' W, some 70 nm SW Scilly Islands on voyage from Portland, OR, to Britain with wheat. The entire crew were able to reach Liverpool after having been picked up by the steamer City of Stockholm.
UQT
1902 «DAYLIGHT» → «FRANGARA».
A four-masted steel barque built in 1902 by Russell & Co., Port Glasgow, at a cost of $ 270.000 (approx. £ 54.000). Dimensions 107,10×14,95×8,58 meters and tonnage 3756 GRT, 3599 NRT and 3651 tons under deck. Rigged with with royal sails above double top and topgallant sails. Together with her near sister-ship Brilliant the largest four-masted barques ever built. She had two decks and was equipped with a donkey engine and two steam winches.
Updated 1998-02-01 by Lars Bruzelius.
Sjöhistoriska Samfundet | The Maritime History Virtual Archives | Ships | Four-masted ships & barques | Search.
// Дальше — www.bruzelius.info