[image]

Успехи иностранных ракетолюбителей

 
1 7 8 9 10 11 12 13
+
-
edit
 

Serge77

модератор

Конечно Кармака трудно назвать любителем, но картинка красивая:



Это испытания ЖРД на жидком кислороде и керосине.
   
RU Андрей Суворов #14.04.2005 16:42  @Serge77#14.04.2005 15:03
+
-
edit
 

Андрей Суворов

координатор

Serge77> Конечно Кармака трудно назвать любителем, но картинка красивая:
Serge77>

Serge77> Это испытания ЖРД на жидком кислороде и керосине. [»]

Сергей, а ты не ошибаешься? Вроде Кармак делал спирт-кислородный движок, а не керосин-кислородный. Да и по виду факела больше похоже на спирт. Керосинки сильнее светят и сильнее коптят.
   
+
-
edit
 

Serge77

модератор

Точно, это не керосин. Кармак пишет:

LOX / methanol seems the way to go now.

А я тоже подумал - слишком прозрачное пламя, наверное на стехиометрии работают.
   
RU Андрей Суворов #14.04.2005 17:20  @Serge77#14.04.2005 16:54
+
-
edit
 

Андрей Суворов

координатор

Serge77> Точно, это не керосин. Кармак пишет:
Serge77> LOX / methanol seems the way to go now.
Serge77> А я тоже подумал - слишком прозрачное пламя, наверное на стехиометрии работают. [»]

Ну, тут тоже подводные камни известные - как только он попытается перевалить за две-две с половиной тонны тяги, начнутся НЧ и ВЧ нестабильности... Особенно ВЧ...
   
+
-
edit
 

Serge77

модератор

Порадуйтесь за наших коллег-ракетчиков, которые выезжают на запуски компанией чуть побольше нашей ;^))

LUNAR -- Gallery

The video is available on the Clay brother's website at: // www.lunar.org
 
   
+
-
edit
 

Serge77

модератор

Запуск ракеты на сорбитовой карамели с добавкой 20% титана. Выброс парашюта на магнитном датчике.

   
RU termostat #23.05.2005 14:25
+
-
edit
 

termostat

аксакал

Вот большая група американских энтузиастов радостно тестирует айрфрэйм
квадратного сечения, без системы спасения. :-))))

Есть и видео с камеры на борту (23 сек 425 Кб)
Прикреплённые файлы:
test.WMV (скачать) [426 кБ]
 
 
   
+
-
edit
 

Serge77

модератор

Движок у них слабоват ;^))))))))
   
RU Full-scale #24.05.2005 05:46
+
-
edit
 

Full-scale

опытный

Холодильники швырять дело не хитрое.
А вот великая Н-1

Moon Race 2001 N1

The N1 team began arriving for LDRS on Wednesday morning and proceeded to set up camp. We were located about 1000' to the West of the center and included space for the AERO-PAC group and the Swiss team, showing the triumph of international cooperation. // www.moonrace2001.org
 

   

RLAN

старожил

Не просто супер, а
СУПЕР
.

Посмотрите там david.mov
   
+
-
edit
 

avmich

координатор

Университет Калифорнии в Лонг-Биче и Гарвер Аэроспейс запустили очередную испытательную ракету., Проспектор 6. Высота полёта - выше 900 м. Статьи здесь и здесь, видео полёта с камеры на ракете - здесь.
   
+
-
edit
 

Serge77

модератор



Delta-Phoenix Rocket Project:
On Saturday, May 21, 2005, the San Diego State University student rocket project launched the Delta-Phoenix, a 1000 lbf. thrust liquid bi-propellant rocket, in the Mojave desert. The launch proved to be spectacular and dramatic. Some preliminary videos and pictures are posted on the SDSU Rocket Project website. The SDSU rocket project website is in the process of being updated so periodically check back.

The rocket is based on the LR-101 motor used on the Atlas rocket for attitude control. It is a regenerative cooled engine, which means the fuel is circulated around the motor casing to cool it. The LR-101 burns liquid oxygen (LOX) as its oxidizer and aviation kerosene (Jet-A) as its fuel. High pressure helium is used to pressurize the two propellants. The propellants are stored in two stainless steel tanks. These tanks are custom made from surplus fire extinguishers. They are hydro-tested several times to over 600 psi. The LOX tank has a 9 gallon capacity and the Jet-A has a 6 gallon capacity. The high pressure helium is stored in a composite cylinder rated at 4500 psi. The helium is regulated from the cylinder through a pair of high-flow pressure regulators. The LOX helium supply is regulated to 525 psi and the Jet-A helium supply is regulated to 485 psi. Each tank has a pressure relief and pneumatically actuated vent valve. Both tanks supply propellant to a pair of pneumatically actuated ball valves. The LOX ball valve initiates a sequence valve which initiates the actuation of the Jet-A valve; this assures the proper sequence of propellants entering the combustion chamber.

The rocket's airframe is composed of four 1-inch square aluminum extruded stringers joined to 11 wood bulkheads. The entire airframe is covered with 0.025 inch aluminum skin which is pop-riveted to the stringers. Aluminum hatches were installed near critical or serviceable components. The fins were made from epoxy/carbon-fiber covered balsa wood. The nosecone was purchased commercially. The recovery system consisted of a 60" X-style drogue and a 18' diameter main parachute. The nosecone had it's own 48" diameter parachute. The activation of the recovery system was done with two G-Wiz fight computers.

The rocket was transported to the RRS-Mojave Test Area the day before the launch. It under went final assembly, integration and checkout Friday evening. On Saturday morning the parachutes and recovery systems were installed and armed. All pre-launch activities went very smoothly. The Delta-Phoenix rocket would be second that day to launch after the CSULB P6 rocket .

Sometime in the early afternoon the Delta-Phoenix was carried to the 50' tall mobile launch rail. Jet-A fuel was loaded first and then LOX was loaded. In the final minutes a regulator failed that was used to actuate the GSE (ground support equipment). CSULB was kind enough to lend us a regulated cylinder of air and we were back on schedule. High pressure helium was then remotely loaded onto the rocket. The remote disconnect of the helium fill line failed to actuate and had to be manually disconnected. Road and air checks were made and a 10 second count down began. At T-5 second the pyro-lance igniter was lit.

Winds were light (0 to 5 mph), temperatures were around 100 F and skies were clear. Perfect weather for a launch. At T-0, the rocket motor roared to life perfectly, however, as the rocket started to move up the launch rail the exhaust plume immediately diminished to about 1 or 2 feet long. When the rocket was just about to leave the launch rail, the exhaust plume suddenly grew to over 20' long. After leaving the nearly vertical rail, the rocket arched over and began to fly a rather flat and level ballistic trajectory. The motor burned for ~15 seconds and the rocket impacted the ground 18.1 seconds into the flight at a shallow angle. There was no indication that the recovery systems were initiated. A small brush fire started and was quickly put out. The point of impact was 0.98 miles due south-southeast of the launch site. The debris field covered about a quarter of an acre. All debris except the helium tank was recovered and hauled away. The peak altitude determined from the telemetry data was ~800 feet.

Post video and data analysis and inspection of the motor (recovered intact) showed that the motor experienced an anomaly. At ignition, it is believed that rust was liberated from the internal fuel passages in the motor and partially blocked the fuel manifold ports on the injector plate (a screen filter prevented the fuel injector holes from being clogged directly). Post inspection of the motor found small rust fragments in the fuel manifold just prior to entering the injector plate. At this point 25 GPM of LOX and only a small amount of fuel are flowing into the combustion chamber. Since the motor depends on significant fuel flow through it's internal passages for cooling, the throat section of the nozzle experienced a burn through. This can be seen on the flight videos when the rocket is just about to leave the rail and the exhaust plume instantly grows to about 20'. It seems that the burn-through in the motor nozzle caused significant thrust asymmetry which was most likely the reason the rocket arced over when it left the launch rail. Also, from the acceleration data obtained by the telemetry the motor never developed the full thrust except for the brief moment after ignition (~15-20 msec). Using the average mass of the rocket through out the flight the average thrust of the rocket was estimated to be about 350 to 450 lbf, far below the nominal 1000 lbf. The motor was donated to the project by the San Diego Aerospace Museum. It's history was unknown and there is speculation that it was from the Atlas that used to stand in front of the Convair building in San Diego for 30+ years.



Краткое содержание: в ракете использован управляющий двигатель от Атласа (старый, 30-летней давности). Двигатель промывали и чистили, как могли, но при запуске ржавчина забила проток керосина и двигатель прогорел в районе сопла.
   
RU termostat #08.06.2005 11:45
+
-
edit
 

termostat

аксакал

... а нужно было чистить "как надо"
   
+
-
edit
 

Serge77

модератор

А как чистить неразборный двигатель? Они ещё собираются такой запускать, посоветуй им.
   

RLAN

старожил

Двигатель какой то левый.
Да и пульсации в камере ненормальные.
   

Serge77

модератор

RLAN> Двигатель какой то левый.

Почему левый? Вроде серийный двигатель, их полно наделали, до сих пор много осталось.

RLAN> Да и пульсации в камере ненормальные. [»]

Конечно ненормальные, ведь он прогорел почти сразу.
   

RLAN

старожил

Просто он выглядит, как какой нибудь глушковский или исаевский двигатель 30х-40х годов.
Даже рулевые камеры Р7 выглядят визуально намного приличней.
   
+
-
edit
 

Antares

новичок
Интересна природа сетчатого рисунка-нагара на стенке двигателя. Может это связано с конструкцией форсуночной головки двигателя? Блин, самая интересная весчь, а на фотке отсутствует!
   
RU termostat #12.06.2005 02:29  @Serge77#08.06.2005 13:50
+
-
edit
 

termostat

аксакал

Serge77> А как чистить неразборный двигатель? ... посоветуй им. [»]
 


Эх Шарикова бы им! он же был спец по очистке...

Я не знаю как, наверно нужно делать технологические отверстия-окна и спец растворы подбирать. Для начал бытовые удалители ржавчины.

   
RU Full-scale #12.06.2005 05:33  @Antares#12.06.2005 01:47
+
-
edit
 

Full-scale

опытный

Antares> Интересна природа сетчатого рисунка-нагара на стенке двигателя. [»]

Рисунок в точности соответствует каналам системы охлаждения.
   
+
-
edit
 

Serge77

модератор

termostat> Я не знаю как, наверно нужно делать технологические отверстия-окна и спец растворы подбирать.

Они промывали разными спецрастворами. Проблема - как проверить, что весь мусор удалили?
   
+
-
edit
 

Serge77

модератор

Full-scale> Рисунок в точности соответствует каналам системы охлаждения.

Если рисунком считать темные полосы, а не светлые пятна, то он соответствует не каналам, а наоборот, переборкам между внутренней и наружной стенками. Точнее говоря, поперечные полосы соответствуют медной полосе, навитой по спирали на внутреннюю стенку. А продольные полосы - это следы от форсунок, свидетели неидеального смешивания.
   
RU termostat #12.06.2005 10:55  @Serge77#12.06.2005 10:17
+
-
edit
 

termostat

аксакал

termostat= Я не знаю как, наверно нужно делать технологические отверстия-окна и спец растворы подбирать.

Serge77= Они промывали разными спецрастворами. Проблема - как проверить, что весь мусор удалили? [»]
 


Так же как я примерно посоветовал, только растворы-индикаторы тех или иных загрязнений. Изменение направления потока жидкости и анализ осадка,

ну "Ретона" в конце концов есть! Чудо инженерной мысли и т.п. Если у них нет пусть закажут в ТВшопе.

Короче спеца по очистке им нужно в команду.
   
+
-
edit
 

Piroman
Ignis Caelum

опытный

Фигней они маются. Спец растворы, блин.
Подсказал один автомобилист как он карбюратор чистит не разбирая.
В кастрюль с тайдом и кипятить 1 час. отходит абсолютно все из всех самых тонких каналов, грязь, ржавчина ...
   
AD Реклама Google — средство выживания форумов :)
RU janus #14.06.2005 11:30  @Ignis Caelum#14.06.2005 10:27
+
-
edit
 

janus

втянувшийся
Piroman> В кастрюль с тайдом и кипятить 1 час. отходит абсолютно все из всех самых тонких каналов, грязь, ржавчина ... [»]

Ха! Тайд или кипячение? И то и другле! =)))))))
   
1 7 8 9 10 11 12 13

в начало страницы | новое
 
Поиск
Настройки
Твиттер сайта
Статистика
Рейтинг@Mail.ru