[image]

Българската следа :)

 
1 11 12 13 14 15 36
+
-
edit
 

Serge77

модератор

Компараторы не нужны, на них нужное управление не получится. Нужно измерять разницу освещённости противоположных датчиков.
   

-VMK-

опытный

Serge77>>
>>Сегодня 16:42:45

>>Компараторы не нужны, на них нужное управление не получится. Нужно измерять разницу освещённости противоположных датчиков


Ако управлението е пропорционално - да! Ако използва крайни положения и инерционни моменти - то може и с компаратори.
   

PerX

втянувшийся
Успешно приключи първия тест на двигател зареден с гориво АП/бутадиенов каучук.Горенето на заряда е челно !Скороста на корене при Kn=50 е 10.9мм/с .
   

PerX

втянувшийся
Още информация и видеозапис на експеримента може да видите тук:

Вход

Вход // www.korio.org
 
   

-VMK-

опытный

Вчера 22-04-2007 съвместно с metero проведохме два успешни запуска на ракета със система за приземяване "два парашута" и БРЕО с микроконтролер MC68HC908QT4, който мери височината на полета с барометричен датчик MPXA6115A.

Подробности - тук: Зала на славата (Hall of fame)
   

-VMK-

опытный

Снимки:

На старта:

БРЕО с MPXA6115A:

Два парашута:
   
Это сообщение редактировалось 24.04.2007 в 11:37

-VMK-

опытный

Yuran:
Красивая ракета!.
 


Благодаря!

Ракетата е ф40мм висока 600мм изработена от: хартия за принтер А4, лепило, Епокси, талк, Картон (за стабилизатори), циан-акрилатно лепило. Оцветена със спрей-НЦ(лак). Маса (с батерия, пирозаряди, парашути и БРЕО) без двигателя - 280гр.

БРЕО: самоделно с МК - Моторола MC68HC908QT4, барометричен датчик MPXA6115A, 8бит АЦП, програмиране - ассемблер, самокалибровка на стартовата височина, точност на измерването 25метра, максимална височина за отчитане на полета 2000м., два пирозаряда (ДБ) - 1 в апогей, 2 на 100метра над точката на старта, бийпер за съобщаване на достигнатата височина.

Батерия: Duracell -9V

Парашути: (полиетилен)
1- Диаметър 20см
2- Диаметър 60см

При запуските:
Двигател: безсоплови ф24х120мм с канал 100мм, гориво KNO3/захар 60/40 рекристализирано.

Стартова маса на ракетата (заедно с двигателя) 375гр.
   

kirya

втянувшийся

-VMK-> Два парашута: http://83.142.20.10/vmk/www/E46-1c.JPG

А какое усилие надо приложить чтобы разделить корпус ракеты на 2 части, для выброса первого парашюта?
Сколько кладете ДП?
Данные с БРЭО считали? Есть график полета?
На старте проводите какие-нить манипуляции с БРЭО или просто подать питание и лететь?
Когда датчик давление начинает писать данные, что является сигналом для начала сохранения данных?
Рисунок на корпус ракеты как наносите?
   

-VMK-

опытный

kirya-> А какое усилие надо приложить чтобы разделить корпус ракеты на 2 части, для выброса первого парашюта?
Сколько кладете ДП?

Усилието за разделяне на ракетата не е изчислено. За всеки случай пирозаряда е колкото от 2 МРД. Наземните тестове бяха успешни, също и в полет.

kirya-> Данные с БРЭО считали? Есть график полета?

Това БРЕО е много просто, и не записва данни от полета.
Схема: http://83.142.20.10/vmk/www/downloads/breo/MK_BREO_vRC.gif
Страна компоненти: http://83.142.20.10/vmk/www/downloads/breo/MK_BREO_vRC_Top.JPG
Страна спойки: http://83.142.20.10/vmk/www/downloads/breo/MK_BREO_vRC_Bottom.JPG
Сфтуер (прошивка): http://83.142.20.10/vmk/www/downloads/breo/breo.asm.txt

Може би схемата и софтуера ще дадат отговор на повечето въпроси.

kirya-> На старте проводите какие-нить манипуляции с БРЭО или просто подать питание и лететь?

:-) просто подать питание - това е достатъчно. БРЕОто само определя надморската височина на стартовата позиция и се самокалибрира по тази стойност.

kirya-> Когда датчик давление начинает писать данные, что является сигналом для начала сохранения данных?

Особеност на алгоритъма за обработка на данните позволява отчитането да започне след като завърши самокалибровката, преди да полети. Данните от MPXA6115A не се осредняват, а стойността се определя с математически операции за приближение - това е причина за малката точност - 25м. Съхранява се само достигната стойност в апогей.

kirya-> Рисунок на корпус ракеты как наносите?

Самозалепващо се фолио формат "А4", печат на принтер, после рязане със скалпел и НЦ-спрей.
Ето така: http://83.142.20.10/vmk/www/E42Markings.JPG

Не ме съдете строго за елементарното БРЕО, това е първия МК който програмирам и първото БРЕО с МК, което проектирах, конструирах и запуснах в полет.
   
Это сообщение редактировалось 25.04.2007 в 11:39
+
-
edit
 

metero

втянувшийся

Я постараюсь ввести ясность по-русски.

Електроника на борту содержит MCU 68HC908QT4- один из самьiх маленьких контроллеров freescale- и датчик давления . Для установки нулевого значения давления VMK сделал самокалибровку- ШИМ-ом качает конденсатор на один из входов ОУ, а другой усиливает сигнал с датчика давления. Получается диференциальний усилител, опорное напряжение которого равно сигналу датчика у земли.
Так как АЦП всего 8 бит, а хочется иметь возможность лететь на 2 км, точность измерения вьiсотьi получается 25 м. Что не много , но и не мало, имея ввиду простейшую систему- всего 2 корпуса, датчик и два транзистора.

Парашютьi вьiстреливаются по общеизвестньiй алгоритм- екстремум в апогее и 100 м для второго.

На борту есть пищалка. Кроме как для диагностики, она используется, чтобьi "сообщит" максимальную вьiсоту - короткими сигналами и паузами. Например , 375 метров звучат: 3 beep, пауза, 7 beep, пауза, 5 beep, пауза -длинная- и опять сначало - 3, 7 и 5 ( на видео сльiшно). И так, пока ракету не найдем -облегчение все таки- и вьiключим питание. Никакого лап-топа не нужно, чтобьi узнать на какую вьiсоту мьi бьiли. Просто и дешево, без особьiх затрат труда и хардуера.
   
Это сообщение редактировалось 25.04.2007 в 15:06
RU Constantine #25.04.2007 14:50
+
-
edit
 

Constantine

новичок
Научите, как Изготовлять Нитрата Калия (KNO3)
   
RU Yuran #25.04.2007 14:58  @Constantine#25.04.2007 14:50
+
-
edit
 

Yuran

опытный

Constantine> Научите, как Изготовлять Нитрата Калия (KNO3)

Constantine, нужно всего лишь задать вопрос в правильном топике =)
   
RU Constantine #25.04.2007 15:24
+
-
edit
 

Constantine

новичок
Простите но Я его не могу найти!
   

kirya

втянувшийся

metero> Я постараюсь ввести ясность по-русски.

А вот за это спасибо.

metero> Електроника на борту содержит MCU 68HC908QT4- один из самьiх маленьких контроллеров freescale- и датчик давления . Для установки нулевого значения давления VMK сделал самокалибровку- ШИМ-ом качает конденсатор на один из входов ОУ, а другой усиливает сигнал с датчика давления. Получается диференциальний усилител, опорное напряжение которого равно сигналу датчика у земли.

Вы же знаете что +1 АЦП это 25м, зачем ШИМ? Только ради того чтобы АЦП начал считать с нуля? Ведь высоту можно определить и относительно какого-то начального значения давления, не обязательно 0. Хотя мне понравилось как вы сделали.
А нельзя выход ШИМ сразу на неинвертирующий вход диф.усилителя подавать? Зачем использовать еще один опер.усил-ль? А какая частота несущей ШИМ?
   

kirya

втянувшийся

На видео видно что ракета летит не совсем "гладко" колбасит ее из стороны в сторону. Мне показалось или так и есть? Если так то в чем причина? Просто у меня также бывает, хотя ЦТ и ЦД на нужном расстоянии да еще и с запасом на устойчивость.
   

-VMK-

опытный

kirya-> Вы же знаете что +1 АЦП это 25м, зачем ШИМ?

+1АЦП=8м; Значение(value)=АЦП*8/25. Самокалибровка по ШИМ = 5АЦП = стартова позиция. Максимална височина 255АЦП(8бит) - стартова височина 5АЦП = 250АЦП -> 250*8=2000м; 250*8/25=80. Т.е. могат да се отчетат 80различни шумозащитени отчета. Максимално допустим шум от MPXA6115A = ±3АЦП = ±24m.( int(±3АЦП*8/25)=const )

kirya-> А нельзя выход ШИМ сразу на неинвертирующий вход диф.усилителя подавать? Зачем использовать еще один опер.усил-ль? А какая частота несущей ШИМ?

ШИМ + ФНЧ -> постоянно упорно напрежение за калибровка на усилвателя. Шим работи през целия полет. ШИМ + ФНЧ = потенциометър за донастройка/калибровка, както обичайно се конструира такъв тип БРЕО. Честотата на ШИМ е максимална за този МК - 3KHz, ФНЧ=-68dB/3kHz

kirya-> На видео видно что ракета летит не совсем "гладко" колбасит ее из стороны в сторону.

Причина - несъосност на канала на безсопловия двигател, несъосност на двигателя към ракетата, или и едното и другото. Тези безсоплови двигатели бяха тестови и летяха за първи път. Стабилноста на ракетата е (ЦТ-ЦД) 3-4калибъра.

С молба до metero за внасяне на яснота и превод.
   
Это сообщение редактировалось 26.04.2007 в 12:00
+
-
edit
 

metero

втянувшийся

>>>>>зачем ШИМ?
Так БРЕО измеряет реальную вьiсоту от место старта и пищит , докладьiвая. Иначе пищалка соврет.
Кроме того, увеличивается диапазон измерений, т.е чувствительност по вьiсоте- иначе потеряем 10-ток, а то и больше разрядов. София на 500 м вьше уровня моря, а Пловдив всего на 80. Если , как случается, будем запускатзь там, то нужно будет настраиваться вручную, а теперь ето делает софтуер.

А насчет несоосности, не убежден, думаю, ветер неслабьiй дул, порьiвами, изза него шаталась.

>>>на неинвертирующий вход диф.усилителя подавать
Так он такой ОУ поставил, и так есть 2 внутри, чего им бездельничить...да и фильтр ШИМ лучше работает так.
   

kirya

втянувшийся

-VMK-> С молба до metero за внасяне на яснота и превод.

Если на языке цифр и общепринятых сокращений, то мне и так все понятно спасибо. Для меня это интересно было.

metero>А насчет несоосности, не убежден, думаю, ветер неслабьiй дул, порьiвами, изза него шаталась.

Я вот тоже никак не могу понять почему ракеты иногда замечательно взлетают, а иногда их тресет и даже по спирали летят.
   
+
-
edit
 

elemag

новичок
Здравейте.Нуждая се от помощ.
Имам статията "Как да проектираме, построим и изпитаме малки течногоривни двигател" на английски. Но всичко е дадено с английските размерности и съвсем се оплетох в тях. Има ли я някъде преведена с размерности в системата СИ? Или нещо подобно но в нормални размерности. Много ще се радвам ако някой може да ми помогне.
   

-VMK-

опытный

elemag-> Здравейте.Нуждая се от помощ.

Според мен при евентуален превод на статията няма да бъдат преведени размерите, а в някои случаи биха се получили непериодични дробни числа. Може би най-лесно би било сам да си преведеш стойностите, т.к. има критични размери и те трябва да са преведени точно, а други, по-малко критични размери могат да преведат и с известно закръгление.
   
+
-
edit
 

elemag

новичок
Уви, опитах и така, но статията е максимално изчистена от формули и са дадени разни коифициенти за по лесна работа, естествено като са използвани нестандартни размерности. Всъщност ме интересува дали няма написана подобна статия но от европеец. Ще се радвам също така ако някой може да ме насочи към книга където се описва проектирането на еднокомпонентни ракетни двигатели.
Благодаря за отговора все пак.
   

-VMK-

опытный

Ако за някого е интересно:

Видеоклип от срещата в Пловдив04'07 - повече от 20 запуска на експериментални ракети, конструирани от 5 участници-ракетомоделисти. Летяха двигатели с различни горива - ДБ, АП-Бутадиен, сорбитолови и захарни карамели, както и с различна конструкция - соплови и безсоплови, пресовани и отливки... Летяха двустепенна ракета и ракета с една степен, но с 3 двигателя.

Видеоклипа е достъпен за сваляне тук: Пловдив04'07- 26,4MB
   

Yanev

новичок
Не успях да разбера дали парашутиращите ви системи работят добре.Впечатлен съм обаче от работата на двигателите.Успех!
   
1 11 12 13 14 15 36

в начало страницы | новое
 
Поиск
Настройки
Твиттер сайта
Статистика
Рейтинг@Mail.ru