Scar> Aaz, запасайтесь попкорном.
Scar> Локхид "анализирует" эффективность F-35 в воздушном бою: Scar> ...и получает небольшую такую отповедь, в стиле "Сам дурак!", от EADS
Угу - спсб, прочитал с интересом, и есть любопытные моменты:
- ...with ranges greater than 18 naut. mi. that executives say will represent 62% of all aerial combat. Another 31% of engagements would fall into the 8-18-naut.-mi. transition range, and just 7% of fighting would be close-in combat where the airframe is stressed the most.
Цифра >18 n.m.= 32 км - это зона, где работает AIM-120, но еще бессмысленно пускать Р-27 или AIM-7 (других УРСД у противника, видимо, не существует по определению
). БВБ они считают с 8 n.m.= 14,5 км - но Р-72 можно и подалее словить, особенно на встречных курсах.
- ...conventional-takeoff-and-landing F-35A, the only model designed to perform full 9g maneuvers.
Получается, что палубная версия 9g не дает, и задачи "в-в" на нее лучше не возлагать.
- The exact performance of the current F-35A configuration—also known as the 240-4—are classified.
Что с высокой степенью вроятности говорит о том, что в "в-в" эта конфигурация хуже предыдущей.
- But a similar earlier standard (240-3) was credited with a maximum speed of Mach 1.67; acceleration from Mach 0.8 to Mach 1.2 at 30,000 ft. in 61 sec.; a top turning speed of 370 kt. at 9g and 15,000 ft.; and a sustained turn capability of 4.95g at Mach 0.8 and 15,000 ft.
Это интересные цифры - надо бы сравнить хотя бы с Су-27 / МиГ-29.
- Moreover, an aircraft with those performance figures would carry two beyond-visual-range AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles (Amraams) in the internal weapons bay.
Угу - и, как я понимаю, при полном отсуствии AIM-9. "Маловато будет!" (с)
- And even Lockheed Martin test pilots concede that the F-35—although offering very high initial acceleration due to its powerful 42,000-lb.-thrust F135 engine—could start losing advantage at higher speed and altitude. This might be partly due to the aircraft’s large frontal area, which is designed to allow internal weapons carriage—meaning in a traditional quick-reaction intercept role, the F-35 may not be able to match rivals.
Чего и следовало ожидать.
Кстати, F-22 тоже должен иметь эту "особенность" по той же причине - хотя тяговооруженность у него и выше.
- Nevertheless, Brawler modeling showed the F-35 could achieve a loss-exchange ratio better than 400% against its nearest “competitor,” according to Lockheed Martin executives.
Это при паре УРСД? Сумнительно мне это...
Впрочем, основные принципы расчета эффективности интернациональны.
- In the meantime, and without discussing specific performance characteristics, Italian air force fighter pilots involved with the F-35 program tell Aviation Week that the aircraft’s performance falls “between the F-16 and the F/A-18 in terms of flight envelope—and is actually closer to the F/A-18, considering its high angle of attack and slow-speed maneuvering capabilities.”
Вот тут все без затей и достаточно убедительно.
- The F135 engine delivers 42,000 lb. thrust, and industry officials suggest that an F-35 entering an air-to-air engagement with 40%—or more than 7,275 lb.—of internal fuel will have a thrust-to-weight ratio of 1.09 and a wing loading of 83 lb. per sq. ft. Those figures describe an agile, albeit not top-end, fighter.
Могли бы и при 30% топлива посчитать - получилось бы еще лучше.
Или считается, что он всех победит, а в ближнем тылу у него будет танкер болтаться?
- Its high-speed cornering capability should help it to dodge an adversary’s beyond-visual-range missiles.
Хм, это откуда у него может взяться "high-speed cornering capability"?
- A study now underway could boost that total to six Amraams.
Это будет уже другой самолет...
- ...with plans for a “stealthy” JSF adaptation using a low-signature pylon design.
Мда-а-а-а, вкурили не слабо...
Ну, а "Еврофайтеры" ответили скромненько, но со вкусом...