Д.В.>> Тем не менее, Орбитали Аэроджет всерьез изучают возможность начала производства в США. Но оно начнется неранее, чем будет доказана экономическая эффективность такого решения.Старый> Скорее всего та же картина что и с РД-180 - успокаивание что мол никакой зависимости, в случае чего смогём и сами.
Поддерживаю.
Вот есть инфа, прямым текстом, без всякой типа "инсайдерской" инфы, чела уволили из Аэроджета (сорри, неточно перевел, он сам уволился в поисках greener pastures) прямым текстом, ненавязчиво так сообщается, что:
двигателей НК33, тех ,шо есть, хватит на более чем пять лет полетов T-II, несмотря на почтенный возраст, двигуны в хорошем состоянии..(пропущено), а ежели кто-то хочет начать производить эти двигуны в Америке, то пусть помнит он, что на родине эти двигуны вполне возможно, производились, пьяным в умат товарисчем, причем чуть ли не наполовину(!) без документации, держа многие элементы дизайна(разработке) в уме.
Шедевральная картина маслом: двигуны производятся вручную (кувалдой и ломом), пьяным, немотивированным камрадом (в ватнике), который держит чертежи в уме (пьяном).
А народ грит: производство, производство. Они вон, со своим ксенопатриотизмом и тараканами разобраться не могут. Да еще норовят при этом каждый доллар сэкономить.
Н-да.
В общем, привожу весь тред, он того стоит:
Theme: Taurus II and availability of the NK33
Reply #75 on: 08/20/2008 07:21 PM »
Perhaps someone would know the Taurus II AJ26 situation, but I don't believe it's been fully certified. But it's been thru development testing that's for sure... Due to it's maturity I'd expect a 2 or 3 engine certification. These engines will be tested extensively, beyond their rated life to show margin, and then torn down for a detailed inspection. These engines will never be flown, but the rest would be available for flight... Assuming they pass the acceptance testing and various pre-delivery inspections.
Re: Taurus II and availability of the NK33
« Reply #76 on: 08/22/2008 02:40 AM »
Folks,
I can tell you first hand that there is zero issue with a lack of NK-33 engines. None.
Re: Taurus II and availability of the NK33
« Reply #77 on: 08/22/2008 06:59 AM »
How long have those things been sitting around? Stress corrosion cracking is a laika.
Logged
Stop putting NASA first in your mind. The ends should be first in your mind. Commercial space, Mars, international cooperation in space, asteroids, space-enabled science: those are ends. Achieve the most ends for a given budget is the goal.
Re: Taurus II and availability of the NK33
« Reply #78 on: 08/22/2008 05:48 PM »
Quote from: Danderman on 08/22/2008 02:40 AM
I can tell you first hand that there is zero issue with a lack of NK-33 engines. None.
Fair enough, but let's assume the supply is not infinite, just for the sake of argument.
So what do we got? Enough for 2-3 launches for 10 years? Five years of 4-6 launches? Inquiring minds want to know.
Antonioe said in another thread that they'll go back to Aerojet and talk when they have orders for 50% of the available engines. I'm just curious as to how many orders that is, but I expect that I will not get a hard answer. I suspect there are probably good reasons why I won't get that answer.
Re: Taurus II and availability of the NK33
« Reply #79 on: 08/22/2008 06:11 PM »
I recall 46 engines (most NK33 but 7 NK43) at Aerojet. There are more in Samara, Russia but getting at those may now be more of an issue.
This means, using US stock, about 20 or so T-II flights. Aerojet can put the engine back into production for a reasonable price but I also recall the issue was lead time (something like 5 years). If my memory is correct, they need to start pretty much now or within the next two years, assuming T-II is a success.
Re: Taurus II and availability of the NK33
« Reply #80 on: 08/22/2008 08:30 PM »
Having spent a large portion of my Aerojet career on NK-33's (before bailing out for greener pastures earlier this year), I can tell you:
It's AJ-26-62 for the Taurus II.
There's enough engines for 5+ years of T-II flights.
The engines are well preserved and in really good shape regardless of how old they are.
SCC is not an issue (response to Antares' post)
NK-33's could be built here in the US if somebody actually had the 'nads to commit to this and would open up their checkbook. Remember, these were built using manual machining equipment and the components were designed with that (probably drunk, unmotivated machinist comrade) in mind. There are a bunch of clever things inside. It would be fun to make all those pieces in a modern machine shop with the latest CNC equipment.
I was bummed about the Wallops decision - I wanted Vandenberg so I could see it (assuming no fog, of course). Ah well...
Do Svedaneye!
Тред датирован 2008 годом.
На 2009 имеем:
WASHINGTON — Aerojet is in talks with Russian propulsion firms to restart production of the Soviet-era NK-33 rocket engine that the Sacramento, Calif.-based propulsion company is modernizing for use on Orbital Sciences’ Taurus 2 medium-lift rocket.
Slated to make its launch debut in 2010 from NASA’s Wallops Flight Facility on Virginia’s eastern shore, the Taurus 2 will be powered by two modified NK-33 engines. The liquid oxygen and kerosene engines originally designed for Russia’s abandoned Moon program were acquired by Aerojet in the 1990s and more recently redesignated AJ26-62 for use on Taurus 2.
Today, Aerojet has 37 NK-33 engines in the United States, and owns the rights to additional surplus inventory in Russia. Van Kleeck says at this time there are ample NK-33s in the United States and Russia to support Orbital’s planned CRS contract commitment.
“From a U.S. perspective, there are enough engines for CRS to go 10 to 12 years,” she said, adding that a more optimistic view of forecasted U.S. demand would call for starting a new production line within the next three to five years.
This fall, Aerojet is planning a long-duration, high-power test firing of the NK-33 in Samara, Russia. Scheduled for late September or early October, the test could raise confidence in the engine.
На 2010 имеем:
В Самаре возобновлен выпуск двигателей НК-33
Производство жидкостных двигателей НК-33, разработанных для лунной ракеты Н-1, на самарском "Моторостроителе" решено возобновить.
Правда, двигатели будут устанавливать на ракету «Таурус-2», которая должна прийти на замену американским «Шаттлам». Ожидается, что американская ракета-носитель, оснащённая самарскими двигателями НК-33, отправится в космос уже в следующем году. На сегодняшний день речь идёт о 5 запусках. Соответственно, предприятию предстоит передать иностранным партнёрам 10 моторов. На этот счёт уже есть твердые договоренности.
"Аналога отечественным силовым установкам, производство которых свернули ещё в 1974 нет", - с гордостью говорят двигателестроители. Во время только что завершившихся так называемых огневых испытаний на Земле номинальные режимы, под которые моторы разрабатывались, были превышены более чем в 2 раза. Работоспособность агрегатов устроила представителей компаний "Эйр Джет" и "Орбитал", которые и являются заказчиками.
Сейчас идёт работа над совместным инвестиционным проектом с американской стороной. Возможно, в дальнейшем самарские предприятия получат от заокеанских партнёров другие заказы на свою продукцию, сообщает ГТРК Самара.
Практически в точности, повторяя то что было сказно в 2008:
Fair enough, but let's assume the supply is not infinite, just for the sake of argument.
So what do we got? Enough for 2-3 launches for 10 years? Five years of 4-6 launches?
Так что даже чисто логически можно вывести, что на данный момент не стали производить NK33 в штатах, а предпочли продолжить закупки.
И в чем вообще проблема?