NATIONAL HARBOR, Maryland—Faced with a set of F-35 Joint Strike Fighters that are too limited to fly in combat, the U.S. military is faced with the question of what to do with them—upgrade or buy new?
The F-35 Joint Program Office is on the cusp of a major increase in F-35 production of F-35s. In 2016, Lockheed Martin delivered 46 of the fighters. By the end of 2018, the company should be producing 130 per year, according to Vice Adm. Mat Winter, the head of the program. And the rate of production will increase even further.
At the same time, the program is juggling multiple configurations of the aircraft—not just because there are Air Force, Marine Corps and Navy variants, but also because production began before flight tests were finished. That issue, known as concurrency, continues to bedevil the military’s ability to afford the program, as it will take a lot of work to bring some of the oldest F-35s up to the standard they will need to fight in combat.
“From a production perspective, we have literally 150 to 160 modifications that have to occur on some of our tails to get it to a Block 3 configuration,” Winter said during a Sept. 18 speech at the Air Force Association’s annual Air, Space and Cyber conference here. “Our mods program is almost as exciting and dwarfing our production program.”
With that in mind, Winter said it is time to consider perhaps not modifying every aircraft to the Block 3F standard that would enable it carry a full complement of air-to-air and air-to-ground weapons. Testing of Block 3F could be delivered by the end of this year. “We’re looking at a solution space that gives our warfighter options,” he said.
For the Air Force, some of those options would be whether to use this handful of older F-35s as aggressor aircraft or in other training roles.
Air Force Chief of Staff David Goldfein said there is an ongoing discussion among the Air Force, the other Joint Chiefs and international air chiefs about whether to modify those older F-35s.
“You’re going to see us continuing to do a business-case analysis of retrofit of these aircraft,” he said during a Sept. 19 press conference. But he quickly added that this is not a new kind of discussion—the Air Force had the same one around the F-16, the F-15 and F-22.
ВВС США завершили расследование пожара двигателя на F–35A в прошлом сентябре на авиабазе Маунт–Хоум в Айдахо, вызванного сильным ветром.
Порывы ветра со скоростью до 55 км/ч, дувшие в сопло двигателя F135 во время его запуска, вызывали заброс горячего воздуха в воздухозаборник ВСУ (он в трех метрах от сопла, всего). По мере роста температуры на входе в ВСУ последовал ряд отказов, из–за более низкой плотности потока на входе турбина двигателя не добрала оборотов, в результате чего в двигателе стало скапливаться топливо, подача которого все возрастала. В конце концов (секунд через 40) это привело к выбросу горящего топлива из сопла двигателя. Ветер, дующий в хвост, быстро распространил горящее топливо по самолету, вызвав значительные повреждения в его хвостовой части (много чему досталось, шасси, например, "коптилось" 20 секунд). Огонь, охвативший сопло, повредил несколько его секций.
Верхняя часть хвостовой секции фюзеляжа после пожара
Пилот покинул самолет так быстро, что не успел выключить двигатель, получив "незначительные травмы": ожоги головы, шеи, лица и ушей (ничего себе, "незначительные" — процентов 10 ожог тела). Самолет, похоже, таки горел от носа до хвоста. Общий убыток еще не определен, но предварительно оценивается в 17 млн долл (то есть двигателю — хорёк).
Фюзеляж снизу
В подготовленном докладе отмечается, что пилот не был подготовлен для процедуры запуска двигателя при сильном попутном ветре. В летной инструкции отмечается, что при сильном попутном ветре может произойти отказ ВСУ, но предел скорости ветра не определен. Полностью автоматизированный процесс запуска двигателя позволял пилоту надеяться на прохождении процедуры без его участия, тем более, что по утверждению пилота никакого предупреждения о неполадках в бортовых системах не поступало. Если бы пилот перед покиданием самолета выключил двигатель, убыток был бы значительно меньше...
Последствия пожара в отсеке вооружения
Однако уже третий F-35 "сгорел на работе".
Госдеп одобрил планы по поставкам Бельгии 34 F-35
// Госдеп одобрил планы по поставкам Бельгии 34 самолётов F-35
First Italian F-35B arrives in the US -
// First Italian F-35B arrives in the US | Air Forces Monthly
F-35 C2D2 Upgrades Could Cost More Than $16 Billion, Lawmaker Says @laraseligman @AviationWeek
// F-35 Upgrades Could Cost More Than $16 Billion, Lawmaker Says
Американские сенаторы хотят заблокировать поставки Турции F-35