Not enough ignition fluid to light the outer two engines after several three engine relights. Fix is pretty obvious.
— Elon Musk (@elonmusk) February 12, 2018
Confirmed: Upcoming SpaceX #CRS14 mission (NET April 2) will include previously flown booster, which first launched on CRS-12 in Aug. 2017. Dragon spacecraft previously flew on CRS-8 in April 2016.
— Emre Kelly (@EmreKelly) March 16, 2018
“We are building the first ship, the first Mars or interplanetary ship, right now, and I think we’ll probably be able to do short flights, short sort of up-and-down flights probably in the first half of next year,” Musk said Sunday during an appearance at the SXSW festival in Austin, Texas.
Musk’s discussion of the BFR ship Sunday echoed comments he made last month shortly after the first successful test flight of SpaceX’s Falcon Heavy rocket — the world’s most powerful launcher — which would be eclipsed in thrust and lift capacity by the BFR.
The BFR design consists of a booster stage, powered by 31 methane-fueled Raptor engines producing nearly 12 million pounds of thrust, and an upper stage that doubles as an interplanetary transporter capable of carrying people, supplies, satellites, and huge propellant tanks that can be refilled in space.
The two pieces of the BFR would together stand around 348 feet (106 meters) tall and measure nearly 30 feet (9 meters) in diameter, just shy of the dimensions of the Saturn 5 rocket that sent astronauts to the moon. Musk said the BFR will be able to deliver a payload of up to 330,000 pounds — 150 metric tons — to a low orbit just above Earth’s atmosphere, a figure that exceeds the maximum lift capacity of the Saturn 5, while accounting for a fuel reserve and performance penalty for landing and reuse.
“This is a very big booster and ship,” Musk said Sunday. “The liftoff thrust of this would be about twice that of a Saturn 5.”
SpaceX officials have not said how closely the design of the first test spaceship — sometimes called the Big Falcon Spaceship, or BFS — will match the final layout Musk presented in September in Adelaide.
The spaceship design Musk revealed in September had a cluster of six Raptor engines — he later said the ship could have seven engines — and methane and liquid oxygen tanks containing almost a quarter-million pounds (1,100 metric tons) of cryogenic propellants for deep space burns and landing maneuvers. The spacecraft would stretch 157 feet (48 meters) long and have an internal pressurized volume exceeding that of an Airbus A380 jumbo jet, enough room for 40 passenger cabins.
The Raptor engines can be throttled from 20 percent to 100 percent power, allowing on-board engine controllers to adjust their thrust as needed during powered descents through the atmospheres of Earth or Mars.
SpaceX is already hotfire testing the Raptor engine, which is expected to generate around 380,000 pounds of thrust at full throttle.
Musk said Sunday that the BFR, at least in the long-term, could cost less per flight than the Falcon 1 rocket, SpaceX’s first orbital booster.
“What’s amazing about this ship, assuming that we can make full and rapid reusability work, is that we can reduce the marginal cost per flight dramatically,” Musk said.
“A BFR flight will actually cost less than our Falcon 1 flights did back in the day,” he said. “That was about a $5 million or $6 million marginal cost per flight, and we’re confident that BFR will be less than that.”
But such low costs will depend on further advancements in rocket reuse. The shortest turnaround between flights of the same Falcon 9 booster has been five months, and SpaceX is still recouping its costly investment in rocket recovery and reusability.
SpaceX's plan for a BFR manufacturing facility in Port of San Pedro. Both ~105 ft tall (!!!), a smaller Building A (65k sq. ft.) will be built and become part of the much larger 200k sq. ft. whole, est. completion 16-18 months (NET H2 2019) after demolition begins 😁 pic.twitter.com/croGn1LbQk
— Eric Ralph (@13ericralph31) March 19, 2018
Уже через год Илон Маск начнет испытания принципиально новой «Большой ракеты» (BFR), которая снизит стоимость вывода килограмма груза на земную орбиту в 200 или даже в 300 раз. Такое качественное изменение технологий превратит нынешние ракеты в музейные экспонаты, такие же как паровозы, пулеметы «Максим» или пленочные фотоаппараты. Подобные прорывные новации экономисты называют закрывающими, поскольку они полностью закрывают целые отрасли производства, основанные на уходящих технологиях.
Всего через несколько лет нынешние ракеты-носители могут безнадежно устареть. Стоимость вывода килограмма полезной нагрузки в космос с помощью европейских ракет-носителей «Ариан» или российских «Союзов» и «Протонов» может оказаться совершенно неконкурентоспособной. На смену им придут полностью многоразовые корабли, стоимость запуска которых определяется лишь ценой относительно недорогого кислорода и топлива.
И главным технологическим козырем Маска должна стать вовсе не его тяжелая ракета Falcon Heavy, а принципиально новая «Большая ракета» BFR. В этой модели Маск доведет идею многоразовости до полного воплощения: ступени и сами корабли будут такими же многоразовыми, как и нынешние авиалайнеры. При этом основная часть эксплуатационных расходов будет ограничена лишь стоимостью топлива.
Сейчас на заводе в Калифорнии Маск работает над аппаратом нового класса BFR, с помощью которого он обещает отправлять по сотне пассажиров за раз на Марс (грузоподъемность ракеты 150 т), а также перевозить землян в пределах Земли, но с невероятной скоростью, не более одного часа по самому длинному из маршрутов, например из Нью-Йорка в Дели. За счет многоразового использования первой ступени этого монстра Маск обещает снизить стоимость доставки в космос с 12 тыс. долл. за килограмм до фантастических 40 долл.
То есть его технологии грозят «закрыть» не только обычное ракетостроение, но и дальнемагистральную авиацию, как, например, в свое время цифровая фотография сделала ненужными пленочные аппараты, а скоростные электропоезда – паровозы.