Хочу влезть в разговор со своим вопросом по поводу сложности 18-ти цилиндровой звезды, сложности охлаждения её охлаждения и бесперспективности линейки гном-ронов.
The Nakajima Homare (誉, "praise" or, more usually, "honour") was an air-cooled twin-row 18 cylinder radial Japanese aircraft engine manufactured during World War II. Producing almost 2,000 horsepower, it was used widely by both the Imperial Japanese Army and the Imperial Japanese Navy. Given the Navy service designation NK9, the "Homare" was also given the company designation NBA, Army experimental designation Ha-45 (ハ45) or, Army long designation Nakajima Army Type 4 1,900 hp Air-Cooled Radial and, (coincidentally) unified designation code of Ha-45.
Development of the Homare started in 1940, and certification was completed in 1941.
// Дальше — en.wikipedia.org
Вот японцы к примеру, Nakajima Homare, ведь при 1900 л.с. и литраж небольшой и вес, и дальний потомок французов, можно сказать аналог М-90, почему уступающие на тот момент германии и англии-сша японцы осилили, а мы М-90 нет? Мы в двигателестроении были слабее японцев?