yacc> Если дешевле - то пуркуа бы не па ?
ага. Если
а судя по международному потоку такими получились разве что дэш и атр. И всё.
И то, на региональных трассах.
И то, при условии,что паксопоток в районе 50 чел. Потому как если больше, то вместо 2 дэшей пускают один бомбардир. А если сильно больше, то боинг.
yacc> да и птицы и всякая фигня в компрессор почти не попадают.
кстати да,реально преимущество.
yacc> Тупой ОДНОвальный ОДНОконтурный, в отличии от двухвальных двухконтурных ТРДД на А/Б. Обслуживание гораздо проще и дешевле.
вообще-то один длинный вал для него скорее недостаток. Потому что длиный, надо много опор, подшипников, надо бороться с вибрациями.. На пилатусах с разворотом ГГ вышло гораздо изящнее, легче, меньше, надежнее.
и если поглядеть статистику катастроф ил-18 - там куча с причиной "множественные отказы двигателей в полете".
Некоторые ухитрялись дотянуть до земли, чтоб сесть на брюхе, как на кипре при отказе
всех 4 двигателей, или вон, напр,
An Ilyushin Il-18V passenger plane, registered CU-T830, was damaged beyond repair in an accident near Cienfuegos, Cuba. The airplane operated on a flight from Havana-José Martí International Airport (HAV) to Santiago-Antonio Maceo Airport (SCU).
// aviation-safety.net
некоторые гибли, - как получалось.
Словом, с надежностью эта "тупость" кореллировала плохо.
>Зато на посадке скоростной прогрессирующий козел проще парировать
прогрессирующий козел или по-русски раскачка вполне реальна на любом типе вне зависимости от движителя. Хоть паровоз. И наличие воздушного тормоза в виде незафлюгированного - никак не поможет. Наоборот, к могилке подтолкнет.
Кстати, катастрофы от той самой раскачки на ил-18
An Ilyushin Il-18A plane, registered CCCP-75648, was destroyed in an accident at Sverdlovsk-Koltsovo Airport (SVX), Russia. There were five crew members on board. The airplane operated on a local flight out of Sverdlovsk-Koltsovo Airport (SVX).
// aviation-safety.net
An Ilyushin Il-18V passenger plane, registered CCCP-75765, was damaged beyond repair in an accident at Ashgabat Airport (ASB), Turkmenistan. There were 43 passengers and crew members on board. The airplane operated on a flight from Krasnovodsk Airport (KRW) to Ashgabat Airport (ASB).
// aviation-safety.net
>И что-то про катастрофы Ил-18 по причине флюгирования что-то я не слышал
таки могу предложить чудесный ёршик для ушей по хорошей цене
An Ilyushin Il-18A plane, registered CCCP-L5821, was damaged beyond repair in an accident 4 km E of Moskva-Sheremetyevo Airport (SVO), Russia. There were three passengers and seven crew members on board. The airplane operated on a local flight out of Moskva-Sheremetyevo Airport (SVO).
// aviation-safety.net
An Ilyushin Il-18B passenger plane, registered CCCP-75705, was destroyed in an accident near Tarasovich, Ukraine. There were 27 passengers and seven crew members on board. The airplane operated on a flight from Cairo International Airport (CAI) to Moskva-Bykovo Airport (BKA).
// aviation-safety.net
An Ilyushin Il-18 passenger plane, registered CCCP-75866, was destroyed in an accident 3,5 km SW of Urakhcha, Rybnaya Sloboda district, Tatarstan, Russia. There were 59 passengers and eight crew members on board. The airplane operated on a flight from Moskva-Sheremetyevo Airport (SVO) to Krasnoyarsk Airport (KJA).
// aviation-safety.net
An Ilyushin Il-18B passenger plane, registered CCCP-75665, was damaged beyond repair in a take-off accident 1,4 km NE of Alma-Ata Airport (ALA), Kazakhstan. There were 60 passengers and eight crew members on board. The airplane operated on a flight from Alma-Ata Airport (ALA) to Semipalatinsk Airport (PLX).
// aviation-safety.net
ну и так далее по списку.
Aviation Safety Network > ASN Aviation Safety Database > Type index > ASN Aviation Safety Database results
я дошел только с 58 до 66 года, почти вся история катастроф еще впереди.