Реклама Google — средство выживания форумов :)
In 2003 the Spanish government ordered 4 Scorpène-AIP submarines worth €1,756 million. Implying a cost of 439 million Euros each.[7] However the order of 4 Scorpène submarines for the Spanish navy was canceled and four S-80 class submarines have been ordered instead, these submarines take for basis the Scorpène design but include electronic equipments from Lockheed Martin instead of French one, as well as other improvements. This has caused conflicts and controversies between DCNS and Navantia as the latter is still involved in the construction of the submarines sold to India, Malaysia and Chile while the S-80 is offered on the export market.[8] As an answer to the concurrence from the S-80, DCNS designed its own enhanced version of the Scorpène called the Marlin class but little is known about this design and the Scorpène is still offered by France on the export market.
In 2005, India chose the Scorpène' design; purchasing six for US$ 3 billion (US$500m per boat). These submarines are to be manufactured under a technology transfer agreement by the state-owned Mazgoan Docks in Mumbai and delivered between 2010 and 2015.[9] Construction started on 23 May 2007.[6]
In 2009 Brazil purchased 4 enlarged Scorpène for US$ 9,9 billion with a big technology transfer agreement and a second agreement to develop a French/Brazilian nuclear powered submarine. The hull of the first S-BR (S35) was laid down at Cherbourg on 27 May 2010 and is to be jumboïzed at Brazilian Navy Shipyard in Sepetiba late 2012.[1] The latter 3 submarines will be entirely built there and are planned to be commissioned in 2018, 2020 and 2021. The nuclear powered submarine could be a variant of the Scorpène class (which would make it similar in concept to the Rubis-class submarine) or a more powerful Barracuda class one.[10]
On March 1, 2011 the Naval Shipyard Gdynia of Poland bought a license to build a yet undisclosed number of modified Scorpene class submarines for the Polish Navy.[11]
В действительности, модернизация изрядно глубже "СМ" (по крайней мере, в отношении воздушного боя). AN/APG-63(V)1 - действительно не с АФАР, но значительно совершеннее исходной. Обнаруживает 14 целей и сопровождает 6 целей одновременно - т.е. как у "Жука". Производство было начато в 2002 г.
Также даталинк для связи с самолетами ДРЛО, РЭБ, новая ОЛС, нашлемный прицел и японские ракеты AAM-4/5 (сравнимые с АМRААМ и AIM-9X).
Помимо миллитмеров и километров есть еще два момента :
1-й, японцы свои Ф-15 модернизируют очень здоровски,кажется 60 или 80 штук уже апрейгдели, разные там "апертуре радар" и прочее.. Как впрочем и другие свои самоелты
2-й, у них очень большой налет. Очень. Где то 150-180 часов в год.
Где то был иницдент с японским летчиком, вторым лейтенантом, 25 лет. Он имел 660 летных часов, в т.ч. 350 на Ф-15. А сколько этот парень летал? года 3 или 4 может быть. А у их летчиков 32-35 лет, указыватся налет во многих тысячах 3-4-5 тыс часов.Этои менно их Ф-15 и прочие "ударные",а отнюдь не "вертолетные" или "траснпортные" летчики. У наших 35-летних летчиков , а это те кто выпустился в середине 90-х, уже чисто постосоветское поколение, они уже командиры эскадрилий и звеньев, столько навреное и нет ни у кого.
У японцев ,если обратим внимание, очень много легких самолетов (практическив пропорции 1 к 1). И пилотная практика как бы разделена на две части. Это как бы "первичный навык" на легких самолетах (экномия мото-ресурса и керосина), и "основное пилотирование" на собственно боевых самолетах. Получается где то 70-80 часов практики на легких самолетах, и где то чуть более,в среднем, на основных самолетах.
С точностью до наоборот - AN/APG-63(V)1 может сопровождать до 14ти целей и обстреливать до шести одновременно.
....
Никакая ИНС на борту ракеты не поможет истребительной РЛС с механическим сканированием при стрельбе ракетами с ПАРЛ ГСН обстреливать больше одной цели.