Реклама Google — средство выживания форумов :)
После данной публикации http://supernovum.ru/public/index.php?doc=62 правки больше не вносились, укажите на ошибки в развернутом виде.
И как быть с отставанием дымов? Где вразумительные опровержения результатов полученных данным методом?
Попов_А.И.> 15 июля 1975 года «Союз-19» с космодрома «Байконур» стартовал «Союз-19» на одноимённой ракете. В экипаже С-19 было два человека – А. Леонов (командир) и В. Кубасов. Через 4 часа на ракете «Сатурн-1В» с космодрома им. Кеннеди (мыс Канаверал, Флорида) стартовал «Аполлон».
Попов_А.И.> Как видим, американские специалисты под руководством своего технического руководителя Г. Ланни отнеслись к подготовке совместного полёта самым оригинальным образом:
1) для ЭПАС выделен 1 (один) корабль;
3) корабля – дублёра основного корабля не предусматривалось;
4) корабля в резерве – не предусматривалось
Попов_А.И.> Отсюда возникает вопрос: «Раз НАСА даже к 1975 году не представляла толком, как выглядят возвращающиеся с орбиты пилотируемые корабли, то были ли на околоземных орбитах те многочисленные «Меркурии», «Джемини» и наконец, те же «Аполлоны-7 и 9», которые по сообщениям НАСА осуществили околоземные полёты? Не были ли все их полёты жалкими суборбитальными подделками? (О «лунных» «Аполлонах» мы не говорим, поскольку их путь, судя по многим данным, до орбиты не доходил и заканчивался в Атлантике).
Мухин> Вот к нам на завод приходит партия хромовой руды, скажем в 10 тысяч тонн. Мы платим только за хром в руде, и, чтобы заплатить, нужно знать процентное содержание хрома во всех 10 тысячах тонн.
Лаборант-химик определяет содержание окиси хрома в пробе руды весом всего 0,1 грамма.
Joe> По моему мнению зеленый цвет струи соответствует 1300 м/с
Схема известная - "Я так думаю и поэтому...". Вместо нормальной... - "Я так думаю потому, что..."
CSM deorbit came at 3:37:47, or about 13 seconds ahead of schedule. Six and a half minutes later, the command module was separated from the service module. As the reentry vehicle descended, Slayton and Brand commented on the buildup of gravity forces and the fireball that flared up as the heatshield pressed against the earth’s atmosphere. At 4: 18:24, Apollo splashed down about 7300 meters from the recovery ship New Orleans. Houston control was filled with smiling faces and cigar smoke. Unknown at that time to the celebrants was the fact that the crew had inhaled nitrogen tetroxide fumes during the descent. The descent phase had gone without incident until about 15 000 meters. In the days that followed the recovery, the story of the failure to actuate the Earth landing system (ELS) was told and retold several times by Glynn Lunney, John Young, and others. Vance Brand presented his version during the crew technical debriefing. When the CM reached an altitude of 9 144 meters, two earth landing switches that permitted the apex cover to be jettisoned at 7310 meters were normally armed. The drogue parachutes would then be released, followed by the main chutes. Commenting on the descent, Brand said that as Stafford read steps from the Entry Checklist he threw the proper switches. There was quite a bit of noise in the cabin from the command module’s thrusters and the passage of the craft through the atmosphere.
At 30K [9144 meters], normally we arm the ELS AUTO, ELS LOGIC, that didn’t get done. Probably due to a combination of circumstances, I didn’t hear it called out, maybe it wasn’t called out. Any case 30K to 24K [9144-7315 meters] we passed through that regime very quickly. I looked at the altimeter at 24K, and didn’t see the expected apex cover come off. Didn’t see the drogues come out. So, I think at about 23K, I hit the two manual switches. One for the apex cover and also, the one for drogues. They came out. That same instant the cabin seemed to flood with a noxious gas, very high concentration it seemed to us. Tom said he could see it. I don’t remember for sure now, if I was seeing it, but I certainly knew it was there. I was feeling it and smelling it. It irritated the skin a little bit, and the eyes a little bit, and, of course, you could smell it. We started coughing. About that time, we armed the automatic system, the ELS. . . .[51]
The manual deployment of the drogue chutes caused the CM to sway, and the reaction control system thrusters worked vigorously to counteract that motion. When the crew finally armed the automatic ELS 30 seconds later, the thruster action terminated. During that 30 seconds, the cabin was flooded with a mixture of unignited propellant and oxidizers from the thrusters. Prior to drogue deployment, the cabin pressure relief valve had opened automatically, and in addition to drawing in fresh air it also brought in unwanted gases being expelled from the roll thrusters located about 0.6 meter from the relief valve. Brand manually deployed the main parachutes at about 2700 meters, and despite the gas fumes in the cabin, the crewmembers continued to work through their checklist as best they could. Due to severe coughing and intercom noise, they had difficulty talking to one another and to the ground. Following a normal but hard splashdown, the command module flipped over, leaving the three men hanging upside down in their couches from harnesses. Brand, who was coughing the most because he was closest to the steam duct opening, saw that Slayton was feeling nauseous and reminded Stafford to get their oxygen masks. The commander recalled:
For some reason, I was more tolerant to [the bad atmosphere], and I just thought get those damn masks. I said don’t fall down into the tunnel. I came loose and . . . had to crawl . . . and bend over to get the masks. . . . I knew that I had a toxic hypoxia . . . and I started to grunt-breathe to make sure I got pressure in my lungs to keep my head clear. I looked over at Vance and he was just hanging in his straps. He was unconcious.[52]
After Stafford secured the oxygen mask over Brand’s face and held it there, he began to come around. Once the entire crew was breathing pure oxygen, Brand actuated the uprighting system. When the command module was upright in the water, Stafford opened the vent valve, and with the in-rush of air the remaining fumes disappeared.[53]
Failure to throw the ELS switches led to an unanticipated two-week hospital stay for the crew in Honolulu. For Slayton, it also meant the discovery of a small lesion on his left lung and an exploratory operation that indicated it was a non-malignant tumor. After a short convalescence, Slayton joined the other four ASTP flyers for two tours, one of the Soviet Union and one of the United States. Despite a grueling month on the road, neither Slayton nor his team mates seemed any the worse for wear, and the warm public reception wherever they went seemed to indicate that the unfortunate accident at the end of the flight had not detracted from the basic success of the Apollo-Soyuz Test Project.
(p.347...349 "The Partnership. A History of the Apollo-Soyuz Test Project",NASA,1978.)
REFERENCES:
51.Crew Training and Procedures Division Training Office, “ASTP Technical Crew Debriefing,” pp. 5-4 and 5-5; NASA News Release PC-56, “ASTP Crew Status Briefing,” 25 July 1975; NASA News Release PC-57, “ASTP Crew Medical Status Briefing,” 26 July 1975; NASA News Release PC-58, “ASTP Crew Medical Status Briefing,” 26 July 1975; NASA News Release PC-59, “ASTP Crew Status Briefing,” 27 July 1975; NASA News Release PC-60, “ASTP Post Flight Systems Review,” 28 July 1975; NASA, JSC, “Apollo Soyuz Mission Evaluation Report,” JSC-10607, Oct. 1975, pp. 14-4 through 14-13; and Richard Saltus, “Apollo Leak. Crew Failed to Trip Switches,” Washington Post, 29 July 1975.
52. Crew Training and Procedures Division Training Office, “ASTP Technical Crew Debriefing,” p. 5-5.
53. Interview, Stafford-Ezell, 6 Apr. 1976; and NASA, JSC, “Apollo Soyuz Mission Anomaly Report No. 1, Toxic Gas Entered Cabin during Earth Landing Sequence,” JSC-10638, Dec. 1975.
Отсек с астронавтами из-за волнения воды перевернулся, и астронавты оказались висящими на привязных ремнях головой вниз. Пловцы-спасатели, высадившиеся с вертолета, увидели через иллюминаторы эту картину. Но жест Слейтона успокоил их. Спасатели решили не особенно торопиться. Но от паров тетраоксида и длительного прилива крови к голове Бранд и Слейтон потеряли сознание…
Спасатели наконец-то вернули кабину в нормальное положение и открыли люк. На свежем воздухе Бранд и Слейтон пришли в сознание.
Включив наддув воздушных баллонов, чтобы стабилизировать капсулу, и переведя ее в вертикальное положение, они открыли крышку. Свежий воздух стал поступать в кабину
Затем медики извлекали космонавтов из капсулы и укладывали их на специальные носилки, так как их состояние не позволяло им самостоятельно, без посторонней помощи, двигаться. Извлеченные космонавты на вертолете доставлялись с места приземления на площадку №1 в реанимационное отделение госпиталя, где они приходили в себя около трех суток, и лишь затем их переправляли в Москву, в Звездный. Там полтора-два месяца их тщательно обследовали. И лишь после того как врачи давали отмашку, космонавтов направляли на санаторно-курортное лечение
Приводнившись, капсула перевернулась, что нередко случалось в неспокойном Тихом океане, и астронавты оказались висящими на ремнях вниз головой. К тому же Слейтон, показав через иллюминатор большой палец вверх (все - ОКей) спасателям, сброшенным с вертолета, не настроил их на настоящее спасение. Бранд и Слейтон потеряли сознание. Самый стойкий, "железный" Том сумел отстегнуться и достать кислородные маски сначала для себя, а затем и своих товарищей. Включив наддув воздушных баллонов, чтобы стабилизировать капсулу, и переведя ее в вертикальное положение, они открыли крышку. Свежий воздух стал поступать в кабину.