Реклама Google — средство выживания форумов :)
Готовы очередные четыре новые Ми-28Н
Стало известно, что ОАО "Роствертол" в Ростове-на-Дону готовит к передаче ВВС России четыре очередных новых завершенных постройкой на предприятии боевых вертолета Ми-28Н. Машины относятся к 6-й серии (серийные номера, предположительно, с 06-01 по 06-04) и уже получили новую серую окраску ВВС России и бортовые номера "09 красный", "10 красный", "11 красный" и "12 красный". Предположительно, вертолеты будут переданы в середине июня на авиабазу в Кореновск. Это первые Ми-28Н, построенные для ВВС России на "Роствертоле" в 2012 году.
ROV аэропорт Ростов-на-Дону/ ростовские споттинги - Страница 317 - Авиационный форум AVIAFORUM.RU
ROV аэропорт Ростов-на-Дону/ ростовские споттинги - Авиафото // aviaforum.ru
Have Glass
Have Glass consists of two efforts to reduce the RCS. Have Glass I adds an indium-tin-oxide layer to the gold tinted cockpit canopy. This is reflective to radar frequencies but actually reduces the plane's visibility to radar. An ordinary canopy would let radar signals straight through where they would strike the many edges and corners inside and bounce back strongly to the source, the reflective layer dissipates these signals instead. Have Glass II includes the Pacer Mud radar signature reduction and the Pacer Gem infrared signature reduction. Pacer Mud applies RAM coating to the forward and side facing areas of the F-16. These materials comprise ferromagnetic particles, embedded in a high-dielectric-constant polymer base. The dielectric material slows down the wave and the ferromagnetic particles absorb the energy. These coatings are also designed in a way that the small reflection from the front face of the absorber is cancelled by a residual reflection from the structure beneath it. For the application of this paint robots will be used, like the CASPER (Computer Aided Spray Paint Expelling Robot) system used for F-22 and the Have Glass II program used for painting 1,700 F-16s with RAM. Robots are essential because they can reach confined areas, as the inlet ducts, and can work without stepping on the aircraft. Pacer Mud processed aircraft can be recognised by their metallic like and shiny paintwork.
Have Glass golden tinted canopy (1st and 4th aircraft)
Have Glass II RAM coated radar bulkhead
Have Glass II metallic RAM exterior paint
Have Glass covered RAM treatment of the inlet duct and on other elements of the airframe, addition of a metalized (gold) canopy and foam behind the radar antenna.
Have Glass consisted of
- Pacer Mud radar signature reduction; included creation of FMS-3049 RAM.
- Pacer Gem infrared signature reduction; created FMS-2026 top coat paint.
The RAM covered about 60% of the F-16's structure in 10-12mil thickness, adding 100 kg to aircraft weight.
2) ARC-210-GS-003, Revision D, figure 4 references "FMS-1039 Coating". This reference should read "FMS-3049 RAM Coating".
около 1700 F-16 были покрыты РПМ (FMS-3049 RAM) еще давным давно в рамках подпрограммы PACER MUD (являющейся в свою очередь часть программы по снижению заметности HAVE GLASS II)
РПМ (ферромагнитные частицы в диэлектрическом полимерном связующем) нанесены на переднюю и боковые части самолета (~60% общей площади поверхности), толщина составляет 25-27 мкм, покрытие дает прибавку 100 кг веса
покрытие наносится с помощью роботизированной системы CASPER (Computer Aided Spray Paint Expelling Robot), она же использовалась для Ф-22
подпрограмма PACER GEM включала покрытие самолета еще и т.н. topcoat'ом - FMS-2026 для снижения ИР сигнатуры, дающим характерный металлический отлив на солнце
"новые" серебристые Ф-16 используют новейшие РПМ и topcoat, разработанные в рамках программ Ф-22 и Ф-35