Реклама Google — средство выживания форумов :)
"Повороты камеры с панорамированием и наклоном возможны, если используется нодальная точка и если передние нодальные точки камеры и проектора находятся на одинаковом удалении относительно светоделителя (полупрозрачного зеркала)."
"Pan-and-tilt movements of the camera are possible if a nodal-point is used, and if the front nodal points of the camera and projector are situated in the same position relative to the beam-splitter." Techniques of Special Effects of Cinematography (Raymond Fielding)
http://mo---on.narod.ru
Surveyor Lunar Rover Vehicle Prototype (circa 1964)
Caption: This is the original Surveyor Lunar Rover Vehicle (SLRV) built by General Motors (Greg Bekker, Ferenz Pavlics, et al.) in 1963-64. It is shown in the arroyo adjacent to JPL after its delivery. It was controlled by a handheld RC unit, with a few discrete transistors and relays forming the on-board control system.
The mast could go up and down a bit to create a vertical-stereo baseline for simple ranging. This vehicle was later retrofitted, painted, and renamed the Blue Rover.
https://www-robotics.jpl.nasa.gov/gallery/miscellane…ous&Image=369
Before budget pressures forced NASA to cut back to one Saturn V per mission, the plan was to support extended Apollo missions by sending a second lander (the LM Truck) carrying support equipment. Accordingly NASA was generous with weight—potentially up to 3860 kilograms was allowed—and came up with a plan for an entirely new piece of equipment, the MOLAB proper. After delivery to the Moon it would then be offloaded from the truck, set up, and then boarded by the astronauts and used while their LEM was put into hibernation. But aware of the eye of Congress on them even before the budget cuts started to hit, though, they also asked Bendix Corporation (builders of scientific packages for Apollo, and a company that had been studying lunar rovers and fliers for NASA since 1961) to look at three other possibilities for enclosed vehicles that the Truck could bring.
До того, как бюджетные сокращения заставили НАСА сократить до одного Сатурна-V на миссию, план заключался в поддержке расширенных миссий «Аполлон», предполагалась отправить второй посадочный аппарат (грузовик LM) со вспомогательным оборудованием. Соответственно, НАСА не было стеснено доставляемыи весом - возможно было до 3860 килограммов - и придумали план для совершенно новой части оборудования, собственно MOLAB. После доставки на Луну его затем выгружали из грузовика, настраивали, а затем сажали на его борт космонавтов и использовали, пока их ЛЕМ был поставлен в спячку. Но, зная о наблюдениях Конгресса за расходами, даже до того, как начались сокращения бюджета, они также попросили Bendix Corporation (сборщиков научных пакетов для Apollo и компанию, которая изучала лунные роверы и
взлетные модули для НАСА с 1961 года) рассмотреть три варианта закрытых транспортных средств, которые может доставить грузовик (второй LM).
https://falsesteps.wordpress.com/2012/10/13/molabmol…-program-part-ii/