14 августа с помощью бортового ЖРД аппарат вышел на селеноцентрическую орбиту с периселением 188 км, апоселением - 1865 км; период обращения 217,2 мин.
"У нас все еще нет указаний на то, что привело к сбою датчика ускорения, только после завершения расследования всей последовательности событий, думаю, мы сможем понять правильно ли мы действовали в сложившихся обстоятельствах", - цитирует высказывания Антебе газета Globes. По его словам, после отказа датчика ускорения выключился главный двигатель, ответственный за торможение при прилунении. Аппарату были переданы инструкции из центра управления, но перезапустить двигатель до момента удара о поверхность Луны не удалось. Окончательные результаты изучения причин аварии "Берешит" будут опубликованы через несколько недель, отметил Антебе.
Anteby added, "The event began when we received an indication that the spacecraft's acceleration measurement components had failed. This was the first time in the entire mission that data were received indicating a malfunction in this system." He further stated that the acceleration measurement components had functioned properly in Beresheet's maneuvers before the last one that culminated in the crash on the moon.
Anteby also said that as soon as the malfunction was discovered, an order had been sent to a different acceleration component installed on the spaceship. A chain of malfunctions nevertheless ensued that twice caused Beresheet's main engine to shut down. The engine was responsible for braking the spacecraft's speed for the landing. Anteby said that the ground teams had tried to activate the engine at least five times, but were unsuccessful. "We still have no indication of the reason that led to the malfunction in the acceleration measurement instruments," he said in today's press briefing.