Реклама Google — средство выживания форумов :)
In 1996, the United States Navy’s F/A-18E/F Super Hornet experienced uncommanded lateral motions, or wing drop, in the power approach (PA) configuration during developmental flight tests. These motions generally occurred between 12 to 16 deg AoA at various leading edge flap deflections. The uncommanded motions were not expected based on computational or experimental predictions<...>
Based on data from investigative flight tests, a solution to PA wing drop was found by closing deployable vents located on the leading edge extension (LEX), a strake extending from the canopy to the wing used to generate vortex lift at elevated AoAs. The vents were located at the junction of the LEX and the wing and were originally deflected at 35 deg leading edge down to produce flow through the junction of the LEX and the leading edge flap.
LEX vents have since been removed from the production version of the Super Hornet.
прототип F/A-18E E1
на серийных машинах они зафиксированы - навечно
Что они такое -
поворотные поверхности на стыке носка крыла и наплыва
при отклонении вниз они "дырявят" наплыв и создают виртуальный аэродинамический гребень, вместо вполне невиртуального, как на доработанных "Жуках".
аналогично им, они создает дополнительный вихрь, взаимодействующий с массивным основным, генерируемым наплывом, и предотвращяют его преждевременное разрушение (т.н. 'vortex bursting') и соответствующее крайне неблагоприятное влияние на кили и всю ХЧФ, вызывающее
бафтинг